Hoewel de elektrische auto nu volop in massaproductie gaat en alle bestuurders hiernaar weldra zullen overstappen (vrijwillig of gedwongen), mogen we niet vergeten dat deze manier van aandrijving eigenlijk al heel oud is. De marketingjongens hebben begrepen dat om het publiek gerust te stellen, het absoluut noodzakelijk is om deze oude expertise te benadrukken.
Dit is het geval bij alle grote merken waarvan de specialisten de geschiedenisboeken doorzochten op zoek naar de oudste elektrische modellen. Na enige speurwerk vinden we sporen van een eerste elektrisch schaalmodel rond 1834. Dit was een trein gebouwd door Thomas Davenport. Andere bronnen citeren ook een elektrische machine gemaakt door een Schot, Robert Anderson.
Een vaag verhaal
Het lijkt erop dat de eerste min of meer efficiënte batterijen echter rond 1859 door Gaston Planté zijn gebouwd. Vervolgens citeert men Charles Jeantaud, die in 1895 deelnam aan de race Parijs-Bordeaux aan boord van een wagen met 7PK voorzien 38 Fulmen-accumulatoren van elk 15 kg. De actieradius bedroeg ongeveer vijftig kilometer, tegen een gemiddelde van 24 tot 30 km/u, waardoor de batterijen gedurende de rit moesten worden opgeladen. Dan was er natuurlijk nog in 1899 de beroemde Jamais Contente, gebouwd door de Belg Camille Jenatzy, die ermee de kaap van 100 km/u zou overschrijden.
Advertentie – lees hieronder verder
Het verhaal is dus erg lang, maar ook erg vaag, zoals blijkt uit de vaak onvolledige archieven. Bij Mercedes, waar het EQ-gamma de toekomst is, maakte elektriciteit ook in het verleden deel uit van het aanbod, en nog niet zo lang geleden. We herinneren ons dat de Mercedes 190 in de vroege jaren 1980 een elektrisch prototype had dat echt een revolutie teweegbracht in het elektrisch rijden door zijn prestaties: de 190e Elektro. Dit model ging echter niet in serieproductie.
Revolutionair model
De 190 op zich was een kleine revolutie voor Mercedes. Daarmee heeft de constructeur inderdaad een spectaculaire technologische sprong voorwaarts gemaakt: een multi-link achterwielophanging, een nieuw design, een nieuw gamma verbrandingsmotoren en een ongelooflijke versie: de 190 2.3 16 die geschiedenis schreef.
Degene die ook moet worden onthouden is de 190e Elektro, die als een echte voorouder van de huidige EQ-reeks mag worden beschouwd. Deze auto had een natrium- en nikkelchloridebatterij onder de motorkap. Hij werd aangedreven door twee elektromotoren, die elk een achterwiel aandreven en samen 44 pk (22 pk per motor) ontwikkelden.
De 190e Elekto was verre van belachelijk, want hij bood al een actieradius van 250 km en een maximumsnelheid van 130 km/u. Hij was zelfs uitgerust met een energierecuperatiesysteem tijdens het vertragen of remmen.
Deze 190 is een prototype gebleven en bleek bijzonder betrouwbaar tijdens de 5-jarige testperiode die hij heeft ondergaan. Inderdaad, de elektrische auto is verbeterd, maar de revolutie had al veel eerder plaatsgevonden …
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be