Het Chinese bedrijf Zeekr, eigendom van de Geely-groep, moet de laatste details afwerken voordat het zich volledig op de Europese markt kan richten. De ambities van Zeekr lijken oneindig. De autofabrikant heeft namelijk de bedoeling om, naast China, een belangrijke speler te worden in de Verenigde Staten en Europa, waar het vooral Tesla en Nio wil overtreffen. Ze mikken dus hoog.
Maar natuurlijk gaat deze expansie niet alleen het product zelf, maar ook over het imago van het bedrijf. En dit gaat verder dan enkel de auto’s. Zo heeft bijvoorbeeld de Supercharger-netwerk veel betekent voor Tesla, en dat is Zeekr niet ontgaan. Na de presentatie van de berline 001, de Crossover X en onlangs nog de berline 007, heeft Zeekr ook meerdere nieuwe technologieën ontwikkeld. Onder andere een snellaadbatterij en een nieuw laadstation, die niets minder is of de krachtigste ter wereld.
Noem haar maar V3
De autofabrikant heeft dus net een nieuw laadstation voorgesteld op haar Weibo-pagina. Het design lijkt niet verandert te zijn, maar van binnen is de V3 echter volledig anders. Het piekvermogen van dit laadstation kan zo oplopen tot 800 kW, ofwel 200 kW meer dan de vorige versie. Indrukwekkend aangezien een Tesla Supercharger slechts een maximumvermogen heeft 350 kW voor de V4-versie, net zoals een Ionity-laadstation. Fastned haalt daarentegen 400kW en 360kW voor de snelladers bij Lidl.
Advertentie – lees hieronder verder
Zeekr geeft niet veel informatie over de technische ontwikkelingen van haar nieuwe laadstation. Enkel dat de stoomsterkte van 250 naar 800 ampère gaat. We veronderstellen ook dat dit V3-oplaadpunt een vloeistofkoeling heeft, die de thermische regulering nodig voor dergelijk hoge vermogens mogelijk maakt.
Bliksemsnel opladen ?
Dankzij deze nieuwe ontwikkeling zou het mogelijk moeten zijn om een elektrische auto in slechts 5 minuten volledig op te laden. Is dat wel mogelijk op zo’n korte tijd? Want als de oplaadpunt 800 kW levert, moeten de batterij en de oplader dit vermogen ook nog eens kunnen accepteren. En hier is het antwoord nog nee, hoewel Zeekr hier binnenkort verandering in wil brengen. De batterij van de sedan 007 zal immers in slechts 15 minuten tijd 500 km genereren met een toegestane kracht van 500 kW.
Zo blijkt dus de race naar snelladen een feit te zijn, met andere spelers zoals CATL met zijn Qilin CTP 3.0-pack. Experts denken dat het op termijn mogelijk zal zijn om grote batterijen van minstens 100 kW in minder dan 5 minuten op te laden, waardoor elektrische auto’s praktisch gelijk zullen komen aan de tijd nodig om een brandstofauto vol te tanken. We komen steeds dichterbij. Dit blijkt ook uit het record van de Li Auto Mega, die een piekvermogen accepteert van 521 kW. Zo kan die op 10 minuten tijd van 10% naar 80% opladen. Wordt vervolgd…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be