Elektrisch

Dit Europese merk herlanceert monovolume

Volvo presenteert binnenkort de eerste monovolume uit zijn geschiedenis. Deze grote gezinswagen, die EM90 heet, is natuurlijk elektrisch, maar vreemd genoeg niet helemaal nieuw…

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 29 aug. 2023 | Leestijd: 4 min

Volvo lanceert binnenkort zijn allereerste monovolume, op 12 november 2023 om precies te zijn. Dat is verrassend nieuws, want deze stap gaat in tegen de huidige trend. Zowat alle constructeurs hebben dit segment verlaten, zelfs pionier Renault, omdat er geen markt meer voor is. De vraag richt zich nu grotendeels op SUV’s.

Je kunt je dus afvragen wat Volvo komt doen in dit segment. Misschien de verkeerde vraag, want het antwoord ligt voor de hand. De Zweedse constructeur maakt deel uit van de Chinese Geely-groep. En net als binnen de Volkswagen-groep is er regelmatig uitwisseling tussen de merken. Dat is ook hier de bedoeling: profiteren van de synergie en de slagkracht van de groep. Of in dit geval een bestaand model van het nieuwe luxemerk Zeekr.

Advertentie – lees hieronder verder

Grote Chinese monovolume

Concreet is er weinig ‘Volvo’ aan de EM90, want eigenlijk is dit de grote Zeekr 009 die een andere badge krijgt om in andere contreien verkocht te worden. De strategie lijkt doordacht, want Zeekr wordt momenteel op ons continent op de markt gebracht. Door de monovolume EM90 onder te brengen Volvo, wil de Geely-groep ongetwijfeld het vertrouwen van de Europese consument winnen.

EM902

De stijl van de EM90 wordt wel lichtjes anders om beter overeen te stemmen met het design van het Zweedse merk. De techniek blijft hetzelfde, wat betekent dat er twee accucapaciteiten worden aangeboden: 116 kWh (met 700 km rijbereik volgens de Chinese cyclus) of 140 kWh (822 km). Die laatste profiteert van twee motoren in plaats van één en levert een totaalvermogen van 544 pk (272 pk met enkele motor). Dat maakt er echter geen sportieve monovolume van, gezien de afmetingen (5,44 m lang) en het leeggewicht (2,9 ton). Het gewicht kan in Europa trouwens een obstakel vormen: de maximaal toegelaten massa is 3,5 ton, anders heb je een vrachtwagenrijbewijs nodig…

Het valt nog te bezien of dit model ook bij ons op de markt komt, want er is nog niets beslist. De Volvo-badge op deze monovolume kan vooral in de Verenigde Staten een meerwaarde betekenen. De EM90 biedt naar verwachting plaats aan maximaal zes inzittenden op drie zitrijen. Voor de passagiers op de tweede rij is er trouwens een groot scherm geïntegreerd in de dakhemel. Meer details volgen midden november.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon