Dit Europese merk herlanceert monovolume

Volvo presenteert binnenkort de eerste monovolume uit zijn geschiedenis. Deze grote gezinswagen, die EM90 heet, is natuurlijk elektrisch, maar vreemd genoeg niet helemaal nieuw…

Gepubliceerd op 29 augustus 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Dit Europese merk herlanceert monovolume

Volvo lanceert binnenkort zijn allereerste monovolume, op 12 november 2023 om precies te zijn. Dat is verrassend nieuws, want deze stap gaat in tegen de huidige trend. Zowat alle constructeurs hebben dit segment verlaten, zelfs pionier Renault, omdat er geen markt meer voor is. De vraag richt zich nu grotendeels op SUV’s.

Je kunt je dus afvragen wat Volvo komt doen in dit segment. Misschien de verkeerde vraag, want het antwoord ligt voor de hand. De Zweedse constructeur maakt deel uit van de Chinese Geely-groep. En net als binnen de Volkswagen-groep is er regelmatig uitwisseling tussen de merken. Dat is ook hier de bedoeling: profiteren van de synergie en de slagkracht van de groep. Of in dit geval een bestaand model van het nieuwe luxemerk Zeekr.

Grote Chinese monovolume

Concreet is er weinig ‘Volvo’ aan de EM90, want eigenlijk is dit de grote Zeekr 009 die een andere badge krijgt om in andere contreien verkocht te worden. De strategie lijkt doordacht, want Zeekr wordt momenteel op ons continent op de markt gebracht. Door de monovolume EM90 onder te brengen Volvo, wil de Geely-groep ongetwijfeld het vertrouwen van de Europese consument winnen.

EM902

Advertentie – lees hieronder verder

De stijl van de EM90 wordt wel lichtjes anders om beter overeen te stemmen met het design van het Zweedse merk. De techniek blijft hetzelfde, wat betekent dat er twee accucapaciteiten worden aangeboden: 116 kWh (met 700 km rijbereik volgens de Chinese cyclus) of 140 kWh (822 km). Die laatste profiteert van twee motoren in plaats van één en levert een totaalvermogen van 544 pk (272 pk met enkele motor). Dat maakt er echter geen sportieve monovolume van, gezien de afmetingen (5,44 m lang) en het leeggewicht (2,9 ton). Het gewicht kan in Europa trouwens een obstakel vormen: de maximaal toegelaten massa is 3,5 ton, anders heb je een vrachtwagenrijbewijs nodig…

Het valt nog te bezien of dit model ook bij ons op de markt komt, want er is nog niets beslist. De Volvo-badge op deze monovolume kan vooral in de Verenigde Staten een meerwaarde betekenen. De EM90 biedt naar verwachting plaats aan maximaal zes inzittenden op drie zitrijen. Voor de passagiers op de tweede rij is er trouwens een groot scherm geïntegreerd in de dakhemel. Meer details volgen midden november.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Volvo voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Leasingsector vraagt dringend steun voor tweedehands EV’s: “Het is vijf voor twaalf”

Het aantal leasingwagens in ons land blijft groeien. Dat is positief, al hangen er donkere wolken in de lucht. Steeds meer bedrijfswagens zijn elektrisch, maar op het einde van het contract valt de restwaarde tegen en geraken ze moeilijk verkocht. Sectorfederatie Renta vraagt dringend steunmaatregelen om de verkoop van elektrische occasies aan particulieren te stimuleren.

Tot 06:00 4 min Robin Van den Bogaert
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.