Elektrisch

Elektrische auto : Wallonië zal de elektriciteitsprijzen tot 5 keer verhogen

Wallonië wil het gebruik van het elektriciteitsnet hervormen vanaf 2026. En tegen dan is het de bedoeling om het opladen van elektrische voertuigen ‘s avonds te ontmoedigen, om spanningen op het net te vermijden.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 22 mrt. 2024 | Leestijd: 7 min

Een van de grote uitdagingen van de overgang naar elektrische auto’s (en andere technologieën, zoals warmtepompen voor woningen), is het bestand maken van het elektriciteitsnet tegen de sterke stijging van de vraag. Natuurlijk zijn er versterkingswerken gepland, maar het is ook nodig om de vraagcurve af te vlakken, en de vraag dus beter te verdelen over de dag en pieken in het verbruik vermijden. Deze vereisen immers dat gascentrales of andere onmiddellijke – en dus vaak koolstofrijke – productiemethode opgestart worden.

In deze context wil Wallonië de tarieven van haar elektriciteitsnetwerk herzien vanaf 2026, om zo de vraagcurve af te vlakken en… eigenaars van elektrische auto’s te ontmoedigen om ‘s avonds op te laden, wanneer pieken voorkomen. Idealiter zou een groot deel van de vraag moeten verschuiven naar de nacht of naar uren waarop fotovoltaïsche elektriciteit het meest beschikbaar is, tussen 11u en 17u.

Advertentie – lees hieronder verder

Tot 5 keer duurder?

We kenden het principe van deze hervorming al, maar nog niet de tarifering. En daar weten we nu meer over dankzij een document van de energieregulator CWAPE. Natuurlijk is het nog steeds een project en is nog niet alles besloten, maar de grote lijnen zijn er wel.

chuttersnap-xJLsHl0hIik-unsplash

Tot nu toe waren er 2 tarieven actief : enkelvoudig tarief (constante prijs, dag en nacht) en tweevoudig tarief (verschillende prijzen overdag en ‘ s nachts). Dit zou nu veranderen. De tarifering zou stimulerend moeten werken, maar optioneel en enkel bij gebruik van een slimme meter. Het systeem zou gebruikmaken van kleurcodes verschillende kleurkodes waarvan de kleuren niet hoeven uitgelegd te worden : groen, oranje en rood. Het groene tarief is van toepassing van 1u tot 7u en van 11u tot 17u, het oranje van 7u tot 11u en van 22u tot 1u, en het rode van 17u tot 22u. De prijzen zijn iets ingewikkelder. Het zou immers de bedoeling zijn dat het oranje tarief drie keer duurder is dan de groene, en het rode tarief vijf keer duurder ! Het zou dus een belangrijke verandering zijn, maar deze tariefverschillen zouden alleen van toepassing zijn op de kosten van elektriciteitstransport en -distributie. De prijs per kWh zal dus niet tot 5 keer verhoogd worden. Het gaat eerder om een kleine 20% van die prijs ; het deel voor transport en distributie. Een belangrijke nuance.

Enkelvoudig tarief?

Maar daar stopt het niet: de Waalse regulator wil ook dat consumenten de enkelvoudige tarifering opgeven. Deze zet immers het minst aan tot gedragsverandering omdat de prijs hetzelfde blijft, ongeacht het tijdstip van de dag of de nacht. Daarom wil de CWAPE de enkelvoudige tarifering 3,4 keer duurder maken dan de groene prijzen, en 2,4 keer duurder dan de prijzen  tijdens de daluren in het tweevoudig tariferingsysteem. Dit betekent dus dat enkelvoudige tarifering enkel voordelig zou blijven indien men ‘s avonds verbruikt.

edi

Ten slotte zullen ook de prijzen van het tweevoudig systeem veranderen en zal er geen onderscheid gemaakt worden tussen weekdagen en weekends. De piekuren zouden lopen van  7u tot 11u en van 17u tot 22u, en de daluren van 11u tot 17u en van 22u tot 7u. Niet opletten zou dus duur kunnen uitpakken, met een vermenigvuldigingscoëfficiënt van 3 tussen dal- en piekuren. En dat is niet alles: in vergelijking met het stimulerende tarief (groen, oranje en rood), zouden de piekuren in de tweevoudige tarifering ook 4,4 keer duurder worden, nog steeds enkel voor het transport- en distributiegedeelte.

De hervorming kan dus brutaal zijn voor sommigen en het is afwachten hoe consumenten zich zullen aanpassen. Het is immers essentieel om het toegepaste tarief goed te begrijpen om onaangename verrassingen te voorkomen. Bovendien kan deze hervorming elektrische automobilisten in een moeilijke positie brengen, aangezien deze niet altijd de mogelijkheid hebben om overdag op te laden omdat ze onderweg zijn of omdat hun werkplek niet voldoende laadpalen biedt voor alle bedrijfsvoertuigen. Hoe dan ook, de CWAPE geeft wel een idee van de prijzen. Overschakelen naar het stimulerende tarief zonder iets te veranderen in je gewoontes zou kunnen leiden tot een meerkost van 100 euro per jaar, op basis van een jaarlijks verbruik van 3.500 kWh. Een consument die oplet en de kleurcodes volgt, zou daarentegen tot 400 euro per jaar kunnen besparen.

De CWAPE zoekt oplossingen om de overgang te vergemakkelijken. Want het is duidelijk dat consumenten een enorme factuur zullen krijgen als hun gedrag niet veranderd. In dat geval zouden de netbeheerders gedwongen worden om massaal te investeren in de infrastructuur, en we weten wie daar de rekening van zal betalen… Zo probeert de CWAPE de overgang naar elektrisch te begeleiden en de netbeheerders in staat te stellen de noodzakelijke grote investeringen te spreiden over de tijd.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon