Al enkele maanden wijzen bepaalde spelers en waarnemers in de autowereld met een beschuldigende vinger naar elektrische auto’s. Deze keer is het niet wegens hun rijbereik of laadsnelheid. Elektrische auto’s zouden te duur zijn om te herstellen na een ongeval, veel duurder dan modellen met een verbrandingsmotor.
Tot nu toe waren het vooral Amerikaanse specialisten die de noodklok luidden, namelijk Copart en IAA, die met de vinger wezen naar Tesla en meer specifiek naar de Model Y. Deze auto’s werden systematisch als total loss afgeschreven, zelfs na ogenschijnlijk kleine ongevallen.
Ook bij ons
De situatie is blijkbaar overal hetzelfde. Deze keer is het autoverhuurbedrijf Hertz dat het probleem aankaart. “Herstellingen voor botsingen en schade aan een elektrische wagen zijn vaak twee keer zo duur als die voor een vergelijkbare wagen met verbrandingsmotor”, zegt managing director, Stephen Scherr.
Advertentie – lees hieronder verder
Hierdoor wordt zelfs de strategie van Hertz in vraag gesteld. Begin dit jaar had het bedrijf namelijk aangegeven over te willen stappen op elektrische auto’s, wat resulteerde in een order voor 100.000 Tesla’s ter waarde van maar liefst 4,2 miljard dollar. Maar het bedrijf is nu teleurgesteld. Door de hoge rekeningen voor herstellingen heeft het verhuurbedrijf besloten om zijn beleid te herzien en het aanbod van elektrische auto’s te verkleinen.
20 procent duurder?
Doet het probleem zich overal voor? Om dat uit te zoeken, vroeg Sud Presse een schatting aan Belfius, dat ook zeer actief is in de fleetsector en dus ervaring heeft met elektrische auto’s. Belfius bevestigt wat andere bedrijven zeggen: herstellingen aan elektrische auto’s zijn doorgaans 20 procent duurder dan bij modellen met verbrandingsmotoren. Belfius verklaart deze kloof echter niet volledig en wacht op meer gegevens van 2023, gezien de aanzienlijke toename van het aantal elektrische auto’s. De hogere kosten voor meer gespecialiseerd werk zijn natuurlijk een factor, maar niet de enige.
Volgens de mobiliteitsfederatie Traxio, die ook geïnterviewd werd door Sud Presse, moeten we de cijfers wel relativeren. Voor verhuurbedrijven zijn de herstellingskosten doorgaans niet zo hoog in absolute termen en ze hebben meestal geen invloed op de winstgevendheid van het bedrijf. Bij zeer hoge herstellingskosten zijn de verhuurbedrijven de eersten om een tussenkomst van de constructeur te vragen (en krijgen). Toch is het een kwestie die we in het oog moeten houden, want voor de particuliere klant kan de impact natuurlijk veel groter zijn…
Foto : YouTube screenshot
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be