Actualiteit

Te duur om te herstellen: verzekeraars willen geen Tesla’s meer

De situatie kan binnenkort ook voorvallen in Europa. In de Verenigde Staten hebben eigenaars van een Tesla Model Y steeds meer moeite om hun auto te laten verzekeren. De reden? Verzekeraars willen deze auto’s niet meer dekken wegens de hoge herstellingskosten. En Elon Musk weet het…

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 9 feb. 2023 | Leestijd: 3 min

Terwijl Europese verzekeraars gunstige tarieven hanteren voor 100 procent elektrische auto’s, doen Amerikaanse verzekeraars net het omgekeerde, toch voor bepaalde automerken en modellen. Verzekeringsmaatschappijen nemen vooral Tesla en de Model Y in het vizier, want ze vinden de auto’s die Elon Musk produceert te duur om te herstellen. Dit geldt vooral voor exemplaren van de Model Y met lage kilometerstanden, die bijna systematisch afgeschreven worden en na een crash geveild worden. Verrassend.

Volgens cijfers van twee specialisten, Copart en IAA, werden tussen december 2022 en januari 2023 ongeveer 120 beschadigde exemplaren van de Model Y geveild na een ongeval. De grote meerderheid van deze auto’s had minder dan 15.000 km op de teller en hun eigenaars werden dus (bijna) volledig vergoed. Een opmerkelijke situatie, want de prijs van deze auto’s schommelt tussen 60.000 en 80.000 dollar.

Advertentie – lees hieronder verder

Herstelling tot 50.000 dollar

Tesla Model Y

De specialisten geven natuurlijk enkele voorbeelden voor. Zo was er een Model Y Long Range uit 2022, die bij aankoop 61.388 dollar kostte. Na een frontale botsing werden de herstellingskosten geschat op 50.388 dollar. Te veel voor de verzekeraar. Hetzelfde scenario deed zich voor bij een andere Model Y, die bij het verlaten van de fabriek 72.667 dollar kostte, maar na een zijdelingse aanrijding voor 43.814 dollar herstellingen nodig had.

Nog verrassender: Elon Musk heeft zich over deze kwestie uitgesproken en zegt dat hij oplossingen zal vinden om de herstellingskosten van zijn modellen na een ongeval te verminderen. “Het is verbazingwekkend hoe kleine veranderingen in het ontwerp van bumpers of de levering van reserveonderdelen die nodig zijn om een auto na een crash te herstellen, een aanzienlijk effect kunnen hebben op de kosten”, aldus de sterke man van Tesla.

“De meeste ongelukken zijn eigenlijk klein, zoals een gebroken spatbord of een bekraste zijkant”, voegde Elon Musk eraan toe. Hij verzekerde dat hij er alles aan zou doen om de herstellingskosten te beperken. Is dit ook echt de bedoeling of een loze belofte om gerust te stellen? De tijd zal het leren…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon