Overal is sprake van inflatie, zeker bij auto’s en nog meer bij elektrische auto’s waarvan de productie meer energie en grondstoffen vergt. In die context zijn de Chinese merken aan de winnende hand, want ze zitten niet alleen aan de bron van de grondstoffen (zoals lithium), maar ze beheersen ook het productieproces perfect. Dat maakt het mogelijk om op grote schaal te produceren en dus de prijzen fors te drukken.
In deze nieuwe concurrentielogica slaat Tesla hard terug door de prijzen van zijn twee belangrijkste modellen drastisch te verlagen: de berline Model 3 en de compacte SUV Model Y. Het gaat om een verlaging van 15 procent, zowel in de Verenigde Staten als in Europa. Tot nu toe had de fabrikant zijn prijzen alleen in China verlaagd. Wegens de lokale concurrentie, zo werd aangenomen. Nu lijkt de strategie uit te breiden naar de rest van de wereld, ook naar België.
Voortaan bedraagt de prijs voor de instapversie van de Model 3 44.990 euro tegenover 52.990 euro vroeger (491 km WLTP-autonomie, 225 km/u topsnelheid en 6,1 seconden 0-100 km/u). Voor de Model Y (455 km WLTP, 217 km/u en 6,9 seconden 0-100 km/u), die al onder de 50.000 euro gedoken was (49.990 euro), vraagt Tesla vanaf nu 46.990 euro, wat overeenstemt met een korting van 6 procent.
Waarom lagere prijzen?
Advertentie – lees hieronder verder
Heeft Elon Musk besloten om Tesla te positioneren als de elektrische auto voor het volk? Niet echt. Het bedrijf van Musk kampt momenteel met sterke Chinese concurrentie en een aanzienlijke verkoopdaling de jongste maanden, ook al vestigde het merk een nieuw productierecord (vooral dankzij de eerste acht maanden van het jaar). Maar vandaag ontdekken de potentiële kopers goed gebouwde en minder dure Chinese producten.
Dit gezegd zijnde, is het niet alleen de Chinese dreiging die als een zwaard van Damocles boven Tesla hangt. De verkoopdaling van de afgelopen maanden is ook te wijten aan de ‘fantasietjes’ van Elon Musk, die zich vooral bezighield met zijn nieuwe ‘speeltje’, het sociale netwerk Twitter. Dat schrikt steeds meer investeerders af die hun vertrouwen in het bedrijf verliezen. De waarde van het Tesla-aandeel halveerde trouwens in 2022. Ook potentiële kopers storen zich aan het gedrag van de miljardair en zijn dus beschaamd om een Tesla te kopen en te besturen. Al die elementen creëren samen een delicate situatie en deze strategische prijsdaling moet wellicht de kopers en investeerders weer met het merk verzoenen.
Deze nieuwe positionering is in ieder geval opmerkelijk voor Tesla, dat nu rechtstreeks kan concurreren met Chinese modellen zoals de BYD Atto 3 (het equivalent van de Model Y), die 45.990 euro kost. Merk wel op dat de Model 3 in 2023 wellicht grondig zal evolueren, met name qua batterij en onderstel.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be