J.D. Power is de wereldberoemde Amerikaanse organisatie die jaarlijks de betrouwbaarheid van auto’s en de klantentevredenheid analyseert. Voor de editie van 2023 werden meer dan 64.000 automobilisten ondervraagd om de nodige statistieken te verzamelen. En de resultaten zijn opmerkelijk: voor het eerst in 28 jaar daalt de score met twee punten tot 846 op 1.000.
De analyse is duidelijk: het zijn de bestuurders van elektrische auto’s die de tevredenheid naar beneden trekken. Hun score ligt gemiddeld 42 punten lager dan die van de eigenaars van auto’s met een verbrandingsmotor. Dit is verrassend, aangezien elektrische auto’s qua onderhoudskosten de reputatie hebben goedkoper te zijn. J.D. Power trok op onderzoek en identificeerde twee belangrijke redenen voor deze ondermaatse prestatie.
Veel terugroepacties
Hoewel elektrische auto’s minder bewegende onderdelen bevatten en dus minder kwetsbaar zijn voor mechanische defecten, worden ze tot twee keer zo vaak teruggeroepen naar de werkplaats voor herstellingen. Bovendien klagen eigenaars of gebruikers van elektrische auto’s over het gebrek aan bekwaamheid van dealers die vaak niet in staat zijn om vragen van klanten te beantwoorden, terwijl ze dat wel kunnen voor modellen met een verbrandingsmotor.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens J.D. Power zit de auto-industrie in een kritieke fase. Na de lancering van elektrische modellen enkele maanden geleden, is nu het moment van de waarheid aangebroken met een massa modellen die terugkeren naar de garage voor periodiek onderhoud of eerste herstellingen. Er is dus duidelijk een inspanning nodig van de merken om een goede service en gebruikerservaring te garanderen. Bijkomende opleidingen zijn nodig. Volgens J.D. Power kan de tevredenheid over elektrische auto’s nog enorm verbeterd worden en zijn de effecten daarvan nog niet zichtbaar. J.D. Power stelt dit fenomeen vast in de Verenigde Staten, maar het doet zich ook voor bij ons.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be