Elektrische BMW’s: “600 km autonomie volstaat”

BMW heeft aangekondigd dat het niet zal meegaan in de wedloop naar de beste autonomie op de markt voor elektrische auto’s. Voor BMW is 600 km meer dan genoeg. Hoezo?

Gepubliceerd op 30 september 2021
Leestijd : 2 min

Deel

Elektrische BMW’s: “600 km autonomie volstaat”

Vandaag blijft, naast de aankoopprijs, de autonomie het grootste obstakel om over te stappen op de elektrische auto. Of beter gezegd wat de consument “range anxiety  noemt, dat wil zeggen de angst voor de lege batterij. Als gevolg hiervan proberen sommige constructeurs het grootst mogelijke rijbereik te bieden, vooral door middel van steeds grotere en efficiëntere batterijen.

Onlangs liet de Lucid Air een rijbereik van meer dan 800 km optekenen, wat een nieuw record is. En het is nog niet voorbij, want de kaap van 1.000 km autonomie komt stilaan in zicht. Vandaag kan dit nog steeds zinvol zijn, omdat het openbare laadnetwerk veelal ondermaats is en vooral zeer slecht verspreid is over het grondgebied. Maar wat gebeurt er morgen, als we op elke straathoek kunnen opladen?

Niet bij BMW

Bij BMW is er echter geen sprake om zich in deze wedloop naar steeds meer autonomie te storten. David Alfredo Ferrufino Camacho, de projectleider BMW i4, verkondigde dat “1.000 kilometer autonomie geen doel op zich is voor onze volledig elektrische auto’s”. Voor deze topman bij BMW moet men in de eerste plaats nadenken over het marktsegment waarin een voertuig is gepositioneerd.

Een BMW i3 heeft geen 600 km autonomie nodig omdat hij gericht is op de stad, terwijl de i4 berline zeker meer rijbereik nodig heeft. Voor deze laatste kondigt het merk 590 km aan op de WLTP-cyclus en 483 km gemeten door de Amerikaanse milieuagentschap EPA.

Advertentie – lees hieronder verder

Verbetering van het laadnetwerk

BMW-i4-M50-2021-official-2

Voor Ferrufino is het dus geen kwestie van al het geld van het bedrijf te investeren in batterijtechnologie, maar moet men ook inzetten op een degelijk en logisch laadnetwerk. Daarmee zullen lange ritten altijd mogelijk zijn, zelfs voor voertuigen met een beperkte actieradius.

“We investeren niet alleen in batterijtechnologie, maar ook in het openbare laadnetwerk. Het doorkruisen van Europa, van Noorwegen tot Italië, moet voor iedereen een aangename ervaring zijn”, voegde de heer Ferrufino eraan toe.

De man geeft aan dat vooral de laadsnelheden nog moeten stijgen. En om het voorbeeld van de i4 te nemen: dat accupakket kan in 31 minuten van 10 tot 80% worden bijgeladen dankzij een vermogen dat 200 kW bereikt.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands BMW voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Tot 09:00 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.