De nieuwe Opel Astra – de zesde generatie intussen – hebben we eerder dit jaar getest. Dat model, voor alle duidelijkheid gebaseerd op de Peugeot 308, is momenteel te koop als diesel, benzine en plug-in hybride. Daar komt dus een 100% elektrische versie bij die toepasselijk Astra Electric heet.
Het is van moeten
Moederhuis Stellantis heeft beslist dat Opel vanaf 2028 alleen nog maar elektrische vierwielers gaat verkopen in Europa. Het is dus niet meer dan logisch dat de eerste stappen nu worden gezet.
Ook als break
Advertentie – lees hieronder verder
De elektrische Astra komt in twee koetswerkvarianten: als vijfdeurs hatchback en als break (Sports Tourer). Op technisch vlak zijn ze identiek, met allebei een 156 pk en 270 Nm opwekkende elektromotor onder de kap, op zijn beurt gekoppeld aan een 54 kWh-batterij die een WLTP-autonomie van 416 km belooft. Hang je hem aan de snellader (100 kW), dan zou een half uur volstaan om 80% capaciteit te bereiken. Kan je niet anders dan de ingebouwde 11 kW-oplader te gebruiken, dan moet je vijf uur tellen.
Of daar stevig mee geaccelereerd kan worden?
Waarschijnlijk wel, al is het voorlopig gissen naar het 0-100 km/u-sprintcijfer. Wat we wel al weten, is dat de topsnelheid 170 km/u bedraagt. Dat lijkt ‘weinig’ maar valt wel degelijk mee voor een elektrische wagen. Ter vergelijking: de Mercedes EQC houdt het vanaf 180 km/u voor bekeken.
Wanneer te koop?
Begin volgend jaar gaan de orderboeken voor de elektrische Opel Astra hatchback open, terwijl je voor de break tot de zomer geduld moet oefenen (met de geplande levering tegen het einde van het jaar). Voor wie nu al staat te springen: het merk blaast het sportieve GSE-label nieuw leven in, in principe ook voor de Astra Electric.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be