De eeuwige concurrent van de Volkswagen Golf op de hatchbackmarkt, de Opel Astra, werd in 1991 gelanceerd als opvolger van de Kadett. Met een zeer rigoureus concept was het altijd een goede auto, maar het flagrante gebrek aan sexappeal heeft hem zeker parten gespeeld, ondanks kleine verbeteringen over de generaties heen. Maar ondertussen belandde Opel eerst in de PSA Groep, die later zelf werd opgeslorpt door de Europese autogigant Stellantis.
Deze nieuwe entiteit heeft de regels gewijzigd voor alle merken die er deel van uitmaken, met verschillende en duidelijke persoonlijkheden als resultaat. Binnen de groepsstrategie werd ook gedacht aan schaalvoordelen: daarom is de nieuwe Astra gebaseerd op het platform van de Peugeot 308.
Toch is het stylingteam van Opel op post gebleven, al voelen we duidelijk dat de invloed van Stellantis doorslaggevend is geweest aangezien de nieuwe Astra radicaal is veranderd. Hij is veel gedurfder dan voorheen en neemt de nieuwe stilistische codes van het merk over die door de Mokka SUV werden ingehuldigd. Daartoe behoort de beroemde “Vizor”, het zwarte front dat de visuele identiteit bepaalt van alle nieuwe Opels en het ontwerp van de auto energie geeft. Dat wordt verder verfraaid met de vele hoeken en krachtige lijnen die hem een assertieve persoonlijkheid bezorgen.
Deze nieuwe identiteit is ook te vinden in het interieur met het Pure Panel dashboard, dat bestaat uit twee 10” schermen (een voor het dashboard, de andere voor het multimediasysteem) die achter één vlak zijn geplaatst, waardoor ze één geheel lijken te zijn en tevens duidelijk op de bestuurder zijn gericht.
Advertentie – lees hieronder verder
Opel onderscheidt zich van Peugeot door de afwezigheid van de i-Cockpit en ook enkele fysieke bedieningselementen te behouden, zoals voor de airco, die zo intuïtiever en handiger in gebruik is.
Naast de zeer moderne interieurpresentatie is de kwaliteitsindruk een stuk verbeterd, ook al stellen sommige details, zoals het harde plastic van het klepje op de middenconsole, nog steeds wat teleur. Tot slot nam ook het koffervolume toe van 370 naar 422 liter. Let wel op, in de plug-in hybride versies bedraagt dat ‘slechts’ 352 liter vanwege de accu’s.
Bekende mechaniek
Onder de motorkap van de Astra vinden we geen verrassingen, aangezien hij de aandrijflijnen van de Peugeot 308 overneemt. De instapversie op benzine maakt gebruik van de 1.2 met 110 of 130 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak aan een 8-trapsautomaat.
Dan komt de plug-in hybride versie met een 1.6 turbobenzinemotor gekoppeld aan een elektrische aandrijving van 110 pk, die samen een gecombineerd vermogen van 180 of 225 pk ontwikkelen. Met zijn 12,4 kWh-batterij heeft de Astra een elektrische actieradius van 60 km volgens de WLTP-normen. Tot slot bijft deze Opel (en dit wordt steeds zeldzamer) bestelbaar als diesel met de 1.5 van 130 pk.
Aangename verrassing
Om dit model te onderscheiden van zijn Franse neef, kreeg Opel de mogelijkheid om zijn eigen parameters te ontwikkelen voor het onderstel en de besturing. Het merk noemt de Astra Autobahn proof, wat betekent dat de rolneigingen beperkter zijn en het rijgedrag ‘meer Duits’ is. Daarmee biedt deze hatchback een uitstekend compromis tussen dynamiek en comfort, zonder in extremen te vervallen. Het enige minpunt in sommige situaties is de misschien wat te bekrachtigde besturing, wat de nauwkeurigheid iets belemmert.
Verkrijgbaar als optie of standaard op alle versies, filteren de uitstekende stoelen die zijn goedgekeurd door de AGR (het Duitse Ruginstituut) de oneffenheden in de weg zeer goed, zelfs al staat de auto vrij strak in de veren. Een indruk die nog versterkt wordt als hij is uitgerust met grote wielen. Afhankelijk van de uitvoering kunnen de stoelen zelfs worden verwarmd, geventileerd en zelfs een massagefunctie krijgen!
Wat de gekozen motorisatie ook is, het rijplezier is verzekerd en het verbruik is redelijk (6,5 liter met de 1.2; 3 liter met de PHEV-aandrijving). De goed geïsoleerde Astra filtert ook de windgeluiden voortreffelijk. De wagen geeft eveneens vertrouwen door de resem rijhulpmiddelen die ingrijpen wanneer dat nodig is, zonder echter opdringerig te zijn.
De Astra is in alle opzichten aangenaam, maar overtuigt echt als je zijn prijzen bekijkt. Die beginnen bij € 24.150 voor de 1.2 benzine 110 pk, waarmee hij goedkoper is dan zijn concurrenten Peugeot 308, Renault Megane of de Volkswagen Golf. De dieselversie kost minstens € 28.650, terwijl de hybride, die voornamelijk bedoeld is voor de fleetmarkt, wordt aangeboden vanaf € 36.150.
Conclusie
Onder het Stellantis-tijdperk heeft de Opel Astra een tweede start genomen die we alleen maar kunnen toejuichen. Aantrekkelijker en aangenamer dan ooit tevoren, is hij nu goed uitgerust om de strijd aan te gaan tegen de geduchte concurrentie. Voor het eerst in zijn geschiedenis is hij meer dan alleen maar een goede auto.
De Opel Astra 1.2T 130 pk in cijfers
Motor: driecilinder, benzine, turbo, 1.199cc ; 130 pk bij 5.500 t/min ; 230 Nm bij 1.750 t/min.
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: manueel 6 verhoudingen
L/B/H (mm): 4.374/2.062/1.441
Leeggewicht (kg): 1.332
Koffervolume (l): 367
Tank (l): 52
0 tot 100 km/u (sec.): 9,7
Topsnelheid: 210 km/u
Gem. verbruik WLTP: 5,4 – 5,7 l/100 km
CO2: 123 g/km
Prijs: 26.250 €
BIV: Vlaanderen: 104,95€; Wallonië en Brussel 495€
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 152,38 €; Wallonië en Brussel 201,03 €
Ecomalus Wallonië: 0€
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be