Elektrische Porsche 911 uitgesteld

Porsche was dan wel een pionier met de Taycan, maar met de 911 zal het niet dezelfde richting uitgaan, want het merk zal er alles aan zal doen om de overgang naar een elektrische aandrijving zo lang mogelijk uit te stellen.

Gepubliceerd op 12 oktober 2021
Leestijd : 2 min

Deel

Elektrische Porsche 911 uitgesteld

Een paar jaar geleden (vanaf 2015 om precies te zijn) dook bij Porsche regelmatig het idee op van een 100% elektrische 911. Intussen is er echter nog niets gepresenteerd of zelfs maar geopperd. In werkelijkheid heeft de constructeur zijn ambities bijgesteld, althans voor dit iconische model, dat dus het laatste zal zijn om over te schakelen naar een “zero emission” aandrijving.

Michael Mauer, hoofdontwerper van Porsche, verduidelijkte al iets meer over dit onderwerp aan het Engelse magazine Autocar. Volgens Mauer zou de elektrische technologie eigenlijk het esthetische DNA van de 911 moeten bestendigen, omdat verbrandingsmotoren steeds meer worden beperkt op vlak van vervuiling en geluid, wat aanzet tot meer componenten en ruimte om ze te plaatsen.

In een compacte sportwagen met een motor achteraan zoals de 911 begint dit echter problematisch te worden. Hiervoor zou de elektrotechniek inderdaad meer vrijheid kunnen bieden.

En de flat-6?

porsche_911_carrera_4_flat-six

Advertentie – lees hieronder verder

Michael Mauer erkent dat de flat-six boxermotor deel uitmaakt van het DNA van de 911, ook al is dat niet het enige element. Voor Mauer is het DNA van de 911 een slimme combinatie van zijn mechaniek met zijn ongeëvenaarde wendbaarheid en bochtendynamiek.

En daar zou de elektrische technologie met in principe een laag zwaartepunt en een onmiddellijke beschikbare kracht, een serieuze bondgenoot kunnen zijn. Het is nog afwachten wat er op vlak van het geluid gedaan kan worden. Maar ook hier lijkt Michael Mauer een antwoord te hebben: “Hebben de jongeren van vandaag dat nodig? Ik weet het niet”, zei hij tegen de journalist.

Porsche is van plan om tegen 2030 80% van zijn gamma te elektrificeren om zijn CO2-neutraliteit te garanderen. Het ligt voor de hand dat dus ook de 911 ooit zal overschakelen op een geëlektrificeerde motorisatie. Maar nu is al duidelijk is dat hij als laatste aan de beurt zal komen omwille van de vele liefhebbers van dit model.

Zodus zou Porsche de allerlaatste fabrikant van een “verbrandingsmotor” worden, voor allerlaatste conventionele 911 uit de geschiedenis. Het einde van een tijdperk. Het is dan ook te verwachten dat de 911 eerst een plug-in hybride versie zal krijgen. Maar goed, Porsche heeft nog tot 2035 om ons in spanning te laten. Wat het merk blijkbaar ook van plan is.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Porsche voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Deze week 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.