Installateurs van laadpalen voor elektrische auto’s zitten momenteel tot over hun oren in het werk. Het is namelijk zo dat de markt heel snel verandert en dat veel mensen of bedrijven overwegen om een elektrische auto aan te schaffen. En daarvoor is natuurlijk ook een laadinfrastructuur nodig.
Daardoor worden niet alleen de levertijden voor elektrische auto’s langer, ook die voor de installatie van laadstations. De planning van verschillende installateurs zit intussen al vol tot eind 2022. Tegen dit tempo zullen sommige klanten pas in 2023 bediend kunnen worden, zegt Mobia, de organisatie die mobiliteitsfederaties zoals Febiac, Renta en Traxio overkoepelt.
Eerst laadpalen, dan de vloot
Verschillende factoren dragen bij aan de huidige rush op laadpalen voor elektrische auto’s. Onder andere de nieuwe autofiscaliteit die enkel voorziet in de aftrekbaarheid van elektrische auto’s op langere termijn (vanaf 2026).
Daarnaast verleent de overheid nu ook subsidies voor de installatie van een laadpaal, een tijdelijk voordeel dat onvermijdelijk ook de vraag stimuleert. Concreet kunnen zowel bedrijven als particulieren van dit belastingvoordeel genieten. Voor privépersonen is dit een fiscale aftrek van maximaal 45% (30% in 2023) van de investering, met een plafond van € 1.500, wat een potentiële besparing van € 675 betekent. Voor bedrijven die tussen 1 september 2021 en 31 december 2022 deze investeringen doen, wordt een aftrekpercentage van 200% toegepast, wat ook niet te verwaarlozen is, vooral omdat dit tarief daalt tot 150% in 2023.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens EV Belgium, de federatie die zich bezighoudt met de ontwikkeling van de markt van zero-emissiemobiliteit, werkt 96% van de bedrijven al aan deze energieshift. En dit verklaart natuurlijk waarom er momenteel bijzonder veel vraag is naar laadinfrastructuur.
Ook tekorten
Ten slotte is de verlenging van de termijnen ook te wijten aan chiptekorten, die onvermijdelijk de productie van laadstations en dus hun beschikbaarheid op de markt vertragen. En natuurlijk helpt de oorlog in Oekraïne evenmin de zaken vooruit, omdat een groot deel van de productie van laadstations net in dit oorlogsgebied plaatsvindt. Om de installatie van 100.000 terminals per jaar in België te garanderen, zouden er eveneens zo’n 300 installateurs nodig zijn, wat momenteel niet het geval is.
Toch is het belangrijk om zeker niet meer te wachten, want het is duidelijk dat het over een paar weken simpelweg onmogelijk zal zijn om dit jaar nog de installatie van een laadpaal te bekomen. Noteer daarbij dat als je wil genieten van de fiscale voordelen, het laadstation operationeel moet zijn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be