Elektrisch

Hoe ver kan je nog rijden met een ‘lege’ accu?

Bij een elektrische auto speelt de angst om zonder stroom te vallen steeds mee. Maar houdt een EV er ook echt mee op als het display ‘rijbereik 0 km’ aangeeft. Autobest deed de test met een vloot elektrische wagens en kwam tot verrassende resultaten.

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 30 dec. 2022 | Leestijd: 4 min

De ‘range anxiety’ of de angst om op een bepaald moment zonder stroom te vallen is een factor die meespeelt bij veel potentiële kopers om al dan niet te kiezen voor een elektrische auto. Nochtans hoeft dat niet echt een probleem te zijn. Je kent namelijk het officiële gehomologeerde verbruik volgens de WLTP-cyclus van je EV en na enige tijd weet je wellicht ook hoeveel stroom je wagen in reële omstandigheden verbruikt, naargelang de rijomstandigheden.

laadpaal

Advertentie – lees hieronder verder

Rijbereik … 0 km

Het is dan gewoon een kwestie van op tijd bij te tanken. Net als bij een klassieke wagen met een verbrandingsmotor. Alleen vind je daarvoor bijna in elk dorp een pomp, waar je de tank op enkele minuten tijd weer volledig vult. Toegegeven, een elektrische auto vergt wat meer planning om je rijbereik in te schatten en eventueel een geschikte route voor langere trajecten uit te stippelen.

Daarom boezemt de boodschap ‘rijbereik 0 km’ de EV-rijder zulke grote angst in. Maar valt de auto dan echt meteen stil? Of kan je toch nog enige afstand afleggen? Noteer hierbij dat vele constructeurs een marge inbouwen om de accu nooit helemaal leeg te laten lopen, omdat dit slecht is voor de batterijcellen. Maar hoe groot is die marge eigenlijk? En houdt de aanduiding op het display hiermee rekening? Samengevat: betekent ‘rijbereik 0 km’ ook dat de rit daar eindigt?

Seres 3

Van 0 tot 23 km

Autobest nam de proef op de som en deed een test in realistische rijomstandigheden met een vloot van 14 elektrische wagens. Daaruit bleek dat een EV gemiddeld nog 12 kilometer kan rijden als het display op het dashboard ‘rijbereik 0 km’ aangeeft. Er werden echter wel grote verschillen genoteerd tussen de verschillende wagens. Zo gaven de Seres 3 en de Aiways U5 er effectief de brui aan bij ‘rijbereik 0 km’, terwijl de BMW i4 eDrive 40 nog 20 km verder kon rijden en de Volvo XC40 Recharge zelfs 23 km.

Dit is in ieder geval goed om weten als je een bestuurder bent die het lot wil tarten door de tank of de accu bijna volledig leeg te rijden. In het geval van de Seres 3 en de Aiways U5 zal dat zeker voor problemen zorgen, terwijl je met de BMW i4 eDrive 40 of de Volvo XC40 Recharge wellicht nog makkelijk tot de volgende laadpaal zal raken.

Volvo XC40

Rijbereik in km als accu ‘leeg’ is (bron Autobest)

Seres 3: 0 km

Aiways U5: 0 km

MG4: 3 km

Mercedes EQA 250+: 9 km

Ford Mustang MAch-E AWD: 9 km

Audi Q4 e-Tron 40S: 9 km

Kia EV6 RWD: 14 km

Kia Niro Electric: 14 km

VW ID.4: 15 km

Hyundai Ioniq 5 AWD: 15 km

Skoda Enya iV 80: 16 km

Renault Mégane E-Tech Electric 60: 19 km

BMW i4 eDrive 40: 20 km 

Volvo XC40 Recharge: 23 km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon