Elektrisch

Ionity breidt zijn netwerk ultrasnelle laadpalen uit

Ionity heeft zojuist 700 miljoen euro opgehaald om zijn netwerk van ultrasnelle laadpalen verder uit te breiden. In Europa zal het aantal punten naar verwachting in 2025 meer dan verdubbelen, van 400 nu naar 1.000. 

Geschreven door David Leclercq | 30/11/2021

De uitrol van een betrouwbaar en efficiënt laadnetwerk is de kernvoorwaarde voor de ontwikkeling van de elektrische auto in onze landen. Tot nu toe biedt alleen Tesla een netwerk dat die naam waardig is – de Superchargers – en waarvan de dekking een referentie is, omdat je hiermee overal in Europa kunt reizen zonder het risico te lopen zonder stroom te vallen.

Deze dominante situatie is echter problematisch in de zin dat het netwerk van Tesla momenteel is gereserveerd voor de auto’s van het merk. Zeker, er zijn proefprojecten aan de gang om het uiteindelijk open te stellen voor andere gebruikers, maar dat mag niet ten koste gaan van de Tesla-gebruikers.

Er is daarom dringend behoefte aan andere snellaadnetwerken die in de nabije toekomst worden uitgerold. Hiervoor zijn verschillende kanshebbers, waaronder Ionity dat zich onderscheidt met zijn ultrasnelle terminals die een laadvermogen van 350 kW kunnen leveren (wat nog geen enkele huidige elektrische auto aankan). Ionity heeft ook aangekondigd dat het een autofinanciering voor een bedrag van 700 miljoen euro plant om zijn netwerk uit te breiden van 400 naar 1.000 stations tegen 2025, wat overeenkomt met een aanbod van 7.000 terminals met 350 kW (een station omvat meerdere terminals) in plaats van 1.500 vandaag.

Ook naast de snelwegen

Ionity superchargers

Tot nu toe was de strategie van Ionity om zich alleen op de autosnelwegen te vestigen. Toch gaat het bedrijf zijn business model herzien en zal het ook laadstations installeren op belangrijke niet-snelwegroutes. Niet alle punten zullen van het type 350 kW zijn, maar we vermoeden dat hun vermogen ruim voldoende zal zijn om echt snelle ladingen te garanderen.

Herinner dat Ionity een partner is van de Volkswagen Groep, alsook van de Kia-Hyundai Groep, waarvan de elektrische modellen steeds vaker een boordspanning van 800 V hebben (voor het batterijpakket) en de enigen zijn die momenteel ultrasnelle ladingen aankunnen. Naast deze investeringen is Ionity ook van plan om een deel van de huidige tankstations te vervangen door Ionity-complexen, Oasis genaamd. Dat wordt een park van terminals verfraaid met een winkel, een café en een restaurant, of zelfs een shoppingzone.  Moeten de eigenaars van tankstations zich zorgen maken?

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook