Ionity breidt zijn netwerk ultrasnelle laadpalen uit

Ionity heeft zojuist 700 miljoen euro opgehaald om zijn netwerk van ultrasnelle laadpalen verder uit te breiden. In Europa zal het aantal punten naar verwachting in 2025 meer dan verdubbelen, van 400 nu naar 1.000. 

Gepubliceerd op 30 november 2021
Leestijd : 2 min

Deel

Ionity breidt zijn netwerk ultrasnelle laadpalen uit

De uitrol van een betrouwbaar en efficiënt laadnetwerk is de kernvoorwaarde voor de ontwikkeling van de elektrische auto in onze landen. Tot nu toe biedt alleen Tesla een netwerk dat die naam waardig is – de Superchargers – en waarvan de dekking een referentie is, omdat je hiermee overal in Europa kunt reizen zonder het risico te lopen zonder stroom te vallen.

Deze dominante situatie is echter problematisch in de zin dat het netwerk van Tesla momenteel is gereserveerd voor de auto’s van het merk. Zeker, er zijn proefprojecten aan de gang om het uiteindelijk open te stellen voor andere gebruikers, maar dat mag niet ten koste gaan van de Tesla-gebruikers.

Er is daarom dringend behoefte aan andere snellaadnetwerken die in de nabije toekomst worden uitgerold. Hiervoor zijn verschillende kanshebbers, waaronder Ionity dat zich onderscheidt met zijn ultrasnelle terminals die een laadvermogen van 350 kW kunnen leveren (wat nog geen enkele huidige elektrische auto aankan). Ionity heeft ook aangekondigd dat het een autofinanciering voor een bedrag van 700 miljoen euro plant om zijn netwerk uit te breiden van 400 naar 1.000 stations tegen 2025, wat overeenkomt met een aanbod van 7.000 terminals met 350 kW (een station omvat meerdere terminals) in plaats van 1.500 vandaag.

Ook naast de snelwegen

Ionity02

Advertentie – lees hieronder verder

Tot nu toe was de strategie van Ionity om zich alleen op de autosnelwegen te vestigen. Toch gaat het bedrijf zijn business model herzien en zal het ook laadstations installeren op belangrijke niet-snelwegroutes. Niet alle punten zullen van het type 350 kW zijn, maar we vermoeden dat hun vermogen ruim voldoende zal zijn om echt snelle ladingen te garanderen.

Herinner dat Ionity een partner is van de Volkswagen Groep, alsook van de Kia-Hyundai Groep, waarvan de elektrische modellen steeds vaker een boordspanning van 800 V hebben (voor het batterijpakket) en de enigen zijn die momenteel ultrasnelle ladingen aankunnen. Naast deze investeringen is Ionity ook van plan om een deel van de huidige tankstations te vervangen door Ionity-complexen, Oasis genaamd. Dat wordt een park van terminals verfraaid met een winkel, een café en een restaurant, of zelfs een shoppingzone.  Moeten de eigenaars van tankstations zich zorgen maken?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Volkswagen voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.