Door de overgang naar elektrische auto’s wordt steeds vaker retrofit toegepast. Retrofit? Dat is de ombouw van je wagen met verbrandingsmotor naar een elektrische wagen door een specialist. Volgens ADEME (het Franse agentschap voor de ecologische transitie) is dit proces heel zinvol, omdat de uitstoot daalt met 66 procent in vergelijking met een dieselwagen en met 47 procent tegenover een nieuwe elektrische wagen (die vanaf nul gebouwd moet worden).
In Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk is er veel vraag naar retrofit, maar in België staat het nog in zijn kinderschoenen en is er geen wettelijk kader. Dat is wel op komst, want de federale minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) bereidt een koninklijk besluit voor om retrofit te regelen. Deze tekst zal een hele reeks technische voorschriften bevatten die in overleg met de gewesten toegepast moeten worden.
Twee soorten retrofit
In retrofit zijn er twee markten: enerzijds de markt voor klassiekers, die vrij goed loopt omdat de opdrachtgever vaak een aardig budget heeft en de normen minder streng zijn, en anderzijds de markt voor modernere wagens, met recente wagens of bedrijfsvoertuigen.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens L’Echo zit deze laatste markt al in de problemen. Nadat het Franse bedrijf Transition-One een maand geleden al het faillissement aanvroeg, trekt ook het bedrijf E-Néo de stekker eruit bij gebrek aan financiering. Er kwamen wel bestellingen binnen, maar de prijzen zijn door de opeenvolgende crisissen gestegen. De CEO van het bedrijf wijst ook naar de wisselende interesse van investeerders, die er de ene dag wel en de andere dag niet meer in geloven…
Ook in België gaat het niet goed met de retrofitmarkt. De oprichters van Decarbone melden aan onze collega’s van de economische krant dat hij zijn activiteiten deels stopzet. Nochtans leek het bedrijf een mooie toekomst tegemoet te gaan. Decarbone richtte zich op de markt van de bedrijfsvoertuigen, maar haakt af wegens te hoge kosten en een Belgisch wettelijk kader dat voor het voorjaar was beloofd maar nog altijd op zich laat wachten. Decarbone blijft wel actief in de retrofit van oldtimers, bij gebrek aan iets beters.
Welk wettelijk kader?
De oprichters van Decarbone roepen de regering op om het proces te versnellen en goed na te denken over het toekomstig wettelijk kader. Als het eenvoudiger of minder beperkend is dan het Franse, dan zouden Franse bedrijven zich in België kunnen vestigen bij gebrek aan een Europees kader.
Volgens L’Echo overwegen de Belgische autoriteiten nog geen homologatie voor series, een proces dat de retrofitbedrijven (en tegelijk de klanten) nochtans veel geld zou kunnen besparen. Momenteel is een homologatie per voertuig nog altijd de norm. Langzaam en duur dus.
Nog een probleem voor de retrofitbedrijven zijn de kosten van de kits. Chinese elektrische auto’s worden tegenwoordig verkocht voor 30.000 tot 35.000 euro, terwijl een retrofit-kit ongeveer 25.000 euro kost. De operatie lijkt dus economisch moeilijk te verdedigen. Laten we hopen dat de retrofitmarkt geen vroegtijdig einde kent.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be