Is een thuisbatterij rendabel?

De explosie van de prijzen van elektriciteit en energie in het algemeen dwingt de consumenten om oplossingen te zoeken door hun huizen te isoleren en zonnepanelen te plaatsen. Sommigen kiezen ook voor een thuisbatterij die de geproduceerde stroom kan opslaan. Maar is dat overal interessant?

Gepubliceerd op 23 oktober 2022
Leestijd : 5 min

Deel

Is een thuisbatterij rendabel?

Stijgende prijzen voor alle energie en vooral elektriciteit leiden tot radicale gedragsveranderingen. Het is nu inderdaad voor veel Belgische gezinnen noodzakelijk om geld te besparen en sommigen gaan daarom investeren om hun verbruik en dus hun energieafhankelijkheid te verminderen. Mensen die geïnteresseerd zijn in de installatie van zonnepanelen zijn duidelijk steeds talrijker, in die mate dat de wachttijd voor de installatie intussen tot bijna een jaar oploopt.

Wie iets meer budget heeft, gaat nog een stap verder en overweegt een thuisbatterij aan te schaffen. Die kan de elektriciteit die overdag wordt geproduceerd opslaan om deze ‘s avonds te hergebruiken, wanneer we thuis aanwezig zijn en meer elektriciteit verbruiken (koken, warm water, enz.). Is dit een goed plan? Volgens de experts wel, want met een thuisbatterij zou het op papier mogelijk zijn om het gebruik van eigen stroom te verhogen van 30 naar bijna 70%!

Overvloed aan aanbiedingen

De afgelopen jaren is het aantal spelers op de markt van thuisbatterijen verveelvoudigd. Er is natuurlijk Tesla, maar zij zijn niet meer alleen. Je hebt eveneens SolaX, Huawei, LG Chem, Solar Watt, Sonnen en zelfs Ikea dat een product aanbiedt tegen een bodemprijs (4.130 euro, maar zonder omvormer, dat wil zeggen de apparatuur die de gelijkstroom van de batterij omzet in wisselstroom, die compatibel is met het thuisnetwerk).

maison-autonome-batterie-au-lithium

Advertentie – lees hieronder verder

Natuurlijk heeft de huidige context (met schaarste aan grondstoffen) de neiging om de prijzen hoger te duwen. In het algemeen schommelen die rond de 4.000 euro voor een batterij met een capaciteit van 3 of 4 kWh, tussen de 5.000 en 8.000 euro voor een accu van 8 kWh en iets meer dan 10.000 euro voor een batterij die tot 14 kWh kan leveren. Nu tegen de huidige prijs per kWh voor de meeste contracten (die weer variabel zijn geworden) van 0,6 euro, wordt de installatie van zonnepanelen al winstgevend na minder dan 5 jaar. En hoe zit dat voor een batterij?

Afhankelijk van de regio

In werkelijkheid hangt de keuze om al dan niet een thuisbatterij te installeren vooral af van de regio waar je woont. En hier is het duidelijk dat in Vlaanderen deze investering voorlopig het meest rendabel blijkt te zijn. Hoezo? Simpelweg omdat wie elektriciteit produceert daar ook betaalt om die terug te leveren aan het openbare netwerk. Het bezit van een batterij is dus interessanter, zeker in het Vlaamse Gewest dat een bonus biedt voor de aankoop van een thuisbatterij. Volgens sommige experts zou een gemengde installatie (zonnepanelen + batterij) zichzelf in 7 jaar terugverdienen in het noorden van het land. In Brussel is sinds 2021 ook het principe dat de injector betaalt van kracht. Wie hier een installatie bezit, heeft er dus ook belang bij om de eigen productie te consumeren met een geschatte winstgevendheid na 6 jaar.

In een artikel zette de krant Le Soir echter vraagtekens bij de stelling van Test Aankoop, die aangeeft het niet eens te zijn met deze berekening en dat het volgens hen zo’n 12 jaar zou duren om de investering rendabel te maken (ook in Vlaanderen). Dit zou komen omdat de batterij na verloop van tijd snel zou degraderen. Dat is nog te bevestigen, maar als dit het geval is, zou de batterij inderdaad minder interessant zijn dan verwacht.

9b8691bf-9e83-4f0e-a598-a338886d413d-large-copie

In Wallonië daarentegen wordt de injectie op het net nog niet belast. Dat zal wel er wel van komen, maar op een vrij zachte manier op de lange termijn met een tarief dat in feite niet berekend wordt op het aantal opnieuw geïnjecteerde kWh, maar op het vermogen van de installatie. Het aanschaffen van een batterij in Wallonië is daarom voorlopig nutteloos, zeker omdat wie voor 1 januari 2024 panelen plaatst tot 2031 nog altijd een terugdraaiende meter zal behouden. Dit zal na deze datum niet meer het geval zijn, omdat netbeheerders de installatie van een slimme meter zullen afdwingen die dit voordeel niet langer zal toestaan. Pas daarna zal nodig zijn om te zien of de aankoop van een thuisbatterij zinvol wordt. Nog even geduld dus.

Welke capaciteit kiezen?

Een thuisbatterij werkt nu met lithium-ion-technologie waarvan de levensduur wordt geschat op 10 tot 12 jaar. Voor dat gebruik is het echter nutteloos om naar een batterij met een hogere capaciteit te gaan, omdat ze gewoon het thuisnetwerk ondersteunt en niet vervangt. Bij Engie bijvoorbeeld wordt de elektriciteitsbehoefte bij een gemiddeld gezin geschat op 5,8 kWh ‘s avonds of ‘s nachts, op basis van een berekening van een productie gelijk aan 10 kWh/dag en een eigen verbruik overdag van 3 kWh. Dat is niet veel.

PW-Hero-Desktop-EMEA-1

In de zomer wekt een installatie van 4 kWp (zo’n 4.500 kWh per jaar) op zonnige dagen iets meer dan 20 kWh op. Daarnaast weten we dat de behoefte aan elektriciteit de komende jaren zal toenemen door meer huishoudelijke apparatuur (vooral warmtepompen), maar ook door de overgang naar de elektrische auto. Het is dan ook helemaal niet zeker dat deze schatting over 5 jaar nog realistisch zal zijn, integendeel lijkt het. Hoe dan ook, het huidige voordeel is dat batterijen modulair zijn, waardoor het gemakkelijk is om hun capaciteit te vergroten als de behoeften veranderen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Tot 09:00 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.