Elektrisch

Kan je doodvriezen in een elektrische auto in de file?

Tijdens een monsterfile in de sneeuw in de Verenigde Staten werd gevreesd voor het lot van de bestuurders van elektrische wagens. Maar die bezorgdheid bleek onterecht, integendeel.

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 24 jan. 2022 | Leestijd: 3 min

Dit verhaal vond zijn oorsprong tijdens een sneeuwstorm in Virginia, waar het verkeer op de Interstate 95, een van de drukste verkeersaders aan de oostkust, op sommige plaatsen ruim 24 uur vaststond, omdat de hulpdiensten er niet in slaagden de wegen vrij te maken. De mensen moesten dus soms een volledige dag en nacht in hun auto doorbrengen in de ijzige koude, bij temperaturen onder het vriespunt.

Wie in een klassieke auto met een verbrandingsmotor zat, kon die gewoon laten draaien. Maar wie in een elektrische wagen vertoefde zou snel in de kou zitten klappertanden, werd gedacht. Maar dat verhaal klopt helemaal niet, zoals blijkt uit de verklaringen van de EV-rijders die daar mee in de file vaststonden. Een verhaal dat bevestigd wordt door enkele Facebook-groepen van Tesla-eigenaars en de berekeningen van de website Insideevs.

Advertentie – lees hieronder verder

Makkelijk 24 uur warmte

Mourrons-nous de froid dans une voiture électrique coincée dans un embouteillage ?

De vraag was: kan een wagen die gedurende een etmaal stilstaat in de vrieskoude autonoom voor voldoende interieurwarmte blijven zorgen? Met een auto met een verbrandingsmotor gaat men ervan uit dat die stationair 30 uur zal blijven functioneren met een volle tank. Maar er is wel een risico op oververhitting en op vergiftigingsverschijnselen van de uitlaatgassen voor de inzittenden.

Elektrische voertuigen bieden hier enkele voordelen. De laatstgenoemde factoren zijn uiteraard niet van toepassing. Maar EV’s beschikken meestal over een ‘camp modus’, waarmee de aandrijving wordt uitgeschakeld en de elektriciteit van de accu enkel wordt gebruikt om het interieur op een redelijke temperatuur te houden. Zo zou een Tesla Model 3 in de camp modus per uur slechts 2% van zijn capaciteit verliezen. Wat betekent dat je met een volle batterij theoretisch 50 uur kan ‘overleven’ in een aangenaam klimaat.

Voor een VW ID.4 zou het capaciteitsverlies volgens de gebruikers 3 à 4% bedragen, zodat je nog steeds 25 tot 30 uur behaaglijk warm in je elektrische auto kan vertoeven. En dat bovendien in een schone omgeving, als er tenminste niet te veel auto’s op fossiele brandstoffen in de buurt staan de tuffen.

Besluit: ook een elektrische auto is bestand tegen het winterweer, zelfs beter dan een klassieke auto met een verbrandingsmotor.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon