Kan je doodvriezen in een elektrische auto in de file?

Tijdens een monsterfile in de sneeuw in de Verenigde Staten werd gevreesd voor het lot van de bestuurders van elektrische wagens. Maar die bezorgdheid bleek onterecht, integendeel.

Gepubliceerd op 24 januari 2022
Leestijd : 2 min

Deel

Kan je doodvriezen in een elektrische auto in de file?

Dit verhaal vond zijn oorsprong tijdens een sneeuwstorm in Virginia, waar het verkeer op de Interstate 95, een van de drukste verkeersaders aan de oostkust, op sommige plaatsen ruim 24 uur vaststond, omdat de hulpdiensten er niet in slaagden de wegen vrij te maken. De mensen moesten dus soms een volledige dag en nacht in hun auto doorbrengen in de ijzige koude, bij temperaturen onder het vriespunt.

Wie in een klassieke auto met een verbrandingsmotor zat, kon die gewoon laten draaien. Maar wie in een elektrische wagen vertoefde zou snel in de kou zitten klappertanden, werd gedacht. Maar dat verhaal klopt helemaal niet, zoals blijkt uit de verklaringen van de EV-rijders die daar mee in de file vaststonden. Een verhaal dat bevestigd wordt door enkele Facebook-groepen van Tesla-eigenaars en de berekeningen van de website Insideevs.

Makkelijk 24 uur warmte

elecfroid2

De vraag was: kan een wagen die gedurende een etmaal stilstaat in de vrieskoude autonoom voor voldoende interieurwarmte blijven zorgen? Met een auto met een verbrandingsmotor gaat men ervan uit dat die stationair 30 uur zal blijven functioneren met een volle tank. Maar er is wel een risico op oververhitting en op vergiftigingsverschijnselen van de uitlaatgassen voor de inzittenden.

Advertentie – lees hieronder verder

Elektrische voertuigen bieden hier enkele voordelen. De laatstgenoemde factoren zijn uiteraard niet van toepassing. Maar EV’s beschikken meestal over een ‘camp modus’, waarmee de aandrijving wordt uitgeschakeld en de elektriciteit van de accu enkel wordt gebruikt om het interieur op een redelijke temperatuur te houden. Zo zou een Tesla Model 3 in de camp modus per uur slechts 2% van zijn capaciteit verliezen. Wat betekent dat je met een volle batterij theoretisch 50 uur kan ‘overleven’ in een aangenaam klimaat.

Voor een VW ID.4 zou het capaciteitsverlies volgens de gebruikers 3 à 4% bedragen, zodat je nog steeds 25 tot 30 uur behaaglijk warm in je elektrische auto kan vertoeven. En dat bovendien in een schone omgeving, als er tenminste niet te veel auto’s op fossiele brandstoffen in de buurt staan de tuffen.

Besluit: ook een elektrische auto is bestand tegen het winterweer, zelfs beter dan een klassieke auto met een verbrandingsmotor.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Tesla voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Gisteren 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.