Een grote rem op de aanvaarding van de elektrische auto blijft de autonomie. Het rijbereik hangt grotendeels af van de capaciteit van de batterij, meteen ook het duurste element. Dat betekent dat de auto’s die het verst kunnen reizen op één laadbeurt tegelijk de duurste en minst toegankelijke zijn.
Er bestaan wel elektrische auto’s die bereikbaar zijn en dankzij een redelijker batterijformaat een lagere prijs kunnen aanbieden. De Renault Zoé is daar een goed voorbeeld van, net als de Peugeot e-208 of zijn neef, de Opel Corsa-e. Het grote publiek zal zich binnenkort waarschijnlijk vooral op deze modellen richten, simpelweg omdat niet iedereen zomaar 70.000 of 80.000 euro op tafel kan leggen. Logisch.
Een batterij met een lagere capaciteit gaat gepaard met een lagere autonomie, vooral op de snelweg, wat niet het favoriete speelveld is van elektrische auto’s omdat de snelheid daar hoger ligt en er bijna geen mogelijkheden zijn om energie te recupereren. Nu het vakantie is en we vaker lange ritten afleggen, vroeg HLN zich af of een kleine elektrische auto dit aankan en welke toegevingen dit vraagt van de gebruiker.
Uitgebreide praktijktest
Advertentie – lees hieronder verder
Om goed te kunnen vergelijken, legde de journalist het traject Antwerpen-Nice af aan het stuur van een Ford Mustang Mach-E, die volgens WLTP-methode een actieradius van 480 km haalt (75,8 kWh). Deze auto kost ongeveer 70.000 euro en ligt dus niet binnen het bereik van elk budget.
De oefening werd daarna herhaald met een Peugeot e-208, een van de goedkoopste elektrische auto’s op de markt (ongeveer 32.000 euro). Hij is uitgerust met een batterij met een lagere capaciteit (50 kWh), waardoor de auto een rijbereik van 340 km haalt (WLTP). Deze uitdaging verliep zonder problemen voor de Mustang Mach-E. De journalist vond het zelfs ‘te gemakkelijk’.
Met de e-208 was het een ander paar mouwen, want de reis werd in de zomer afgelegd, een moment waarop het verkeer drukker is en de laadpalen uiteraard vaker bezet zijn. Om het traject te optimaliseren, gebruikte HLN de app A Better Routeplanner, waarmee je het type auto waarmee je rijdt en het batterijpercentage kunt ingeven.
Niet meer dan 200 km?
De HLN-journalist verwachtte van meet af aan niet meer dan 200 of 250 km te kunnen rijden op de snelweg, omdat het verbruik op dit specifieke terrein hoger ligt. Het laadvermogen bij snelladers bereikt 100 kW, wat niet zo slecht is. Bij de start in Antwerpen geeft de app aan dat het nodig is om elf keer de batterij op te laden – voor een rit van 1.200 km – om op het einde nog een marge van 15 procent te behouden. Waarom 15 procent? Voor het geval de laadpaal defect is of de wachtrij te lang blijkt. Elektrisch rijden betekent ook plannen.
Onderweg blijkt het nodig om elk uur te stoppen om op te laden. 200 km afleggen zoals verhoopt, lukt dus niet. Om tijd te besparen wordt de batterij opgeladen tot 80 procent van de capaciteit. Voorbij deze drempel vertraagt het laadproces aanzienlijk om het batterijpakket niet te beschadigen. De laadstations lijken te werken. Dat je heel vaak stoppen is volgens HLN een goede zaak. Door deze verplichting is de bestuurder namelijk minder vermoeid dan tijdens de vorige reis met de Mustang Mach-E. Op zo’n route is het ook aan te raden om elke twee uur een kwartier te pauzeren, wat weinig mensen doen. Bij elektrisch rijden heb je echter geen keuze.
In twee dagen naar Nice
Aan het einde van de dag is het team blij om de stad Nice te zien. Een reis die uiteindelijk niet zo ingewikkeld was, al miste de bestuurder wel een afslag waardoor ze een half uur moesten omrijden. Het is weliswaar middernacht, maar de e-208 rijdt op de Promenade des Anglais. HLN is van plan om de terugreis in twee dagen te doen, gezien de drukke verkeersomstandigheden. Een goed moment om het netwerk van laadstations te bekijken en te zien hoe andere bestuurders van elektrische auto’s het gebruiken.
Er is nog werk aan de winkel, volgens HLN. In de wachtrijen is er niet altijd respect voor wie 100 procent wil opladen, wat dus niet mogelijk is of in ieder geval voor de andere gebruikers. Nog een schoolvoorbeeld: een man die de stekker komt ‘stelen’ en inplugt op de parkeerplaats ernaast. Leuke toestanden …
De conclusie van HLN is dat de trip beter verlopen is dan verwacht. Een stadswagen zoals de e-208 is natuurlijk niet ontworpen voor zo’n reis, maar het lukt wel op voorwaarde dat je genoeg tijd neemt en de reis wat voorbereidt. Dit alles toont hoe flexibel de elektrische auto tot op zekere hoogte kan zijn, wat een goede zaak is. En voor wie echt gehaast is om naar Nice te gaan, is er nog altijd de TGV …
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be