Kunnen we echt geloven in nucleaire batterijen?

Een Chinese onderneming kondigt aan dat ze een stabiele nucleaire batterij heeft ontwikkeld met een energiedichtheid die 10 keer hoger is dan de huidige lithium-ionbatterijen. De nieuwe batterij zou 50 jaar kunnen functioneren zonder te worden opgeladen. De toekomst van auto’s?

Gepubliceerd op 24 januari 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Kunnen we echt geloven in nucleaire batterijen?

Een batterij die 50 jaar meegaat zonder dat het moet worden opgeladen. Kunnen we dat echt geloven? De vraag staat centraal nadat het Chinese bedrijf Betavolt de ontwikkeling heeft aangekondigd van een zogenaamde nucleaire batterij. Deze nieuwe batterij zou perfect stabiel zijn en zichzelf jarenlang kunnen regenereren zonder enige externe energietoevoer. Als de aankondiging serieus is, zou dit een droom kunnen zijn, niet alleen voor mobiele telefoons of computers, maar ook voor de auto-industrie. De batterijen van huidige elektrische auto’s zijn immers nog complex en onbevredigend wat autonomie, gewicht, enz. betreft.

Het principe waarop de Betavolt New Energy Technology is gebaseerd, is een radio-isotopenbatterij die gebruikmaakt van de desintegratie van het nucleaire isotoop nikkel-63 en een halfgeleider van diamant. Klinkt ingewikkeld voor mensen die geen kwantumtechniek hebben gestudeerd, nietwaar?

Praktisch gezien zetten nucleaire batterijen de energie die vrijkomt bij het uiteenvallen van nucleaire isotopen om in elektrische energie, via een halfgeleideromzetter. Dit is niet echt nieuwe technologie, aangezien Amerikanen en Russen er al sinds de jaren 1960 aan werken. En ze worden ook gebruikt, maar voorlopig zijn het grote, zeer zware accu’s met een zeer hoge interne temperatuur. Waar Betavolt zich onderscheidt en innoveert, is met de miniaturisatie van de componenten en de plaatsing van minuscule modules. Dit zou de prestaties en capaciteiten aanzienlijk moeten verhogen, in dit geval is de capaciteit 10 keer groter dan die van een lithium-ionbatterij.

nuclear-battery-prototype-design-image-betavolt

Advertentie – lees hieronder verder

Maturiteit

Het oorspronkelijke idee van Betavolt was om deze nucleaire batterij te gebruiken voor de ruimtevaartindustrie, maar ook voor nieuwe toepassingen op het gebied van kunstmatige intelligentie en medische apparatuur. Voor deze toepassingen is opladen immers een probleem. De auto-industrie zou een andere interessante toepassing kunnen zijn. En het Chinese bedrijf weet dat (gezien het belang van de elektrische auto in dit deel van de wereld). Het kondigt zelfs aan dat dit mogelijk zal zijn, omdat de maturiteit van het project niet ver weg is. Het is gewoon een kwestie van een manier vinden om dit type batterij op grote schaal te produceren, wat geen gemakkelijke taak zal zijn. Maar er is hoop, want deze technologie is al in de testfase beland. Het is dus niet langer alleen een idee op papier.

Toch blijven we sceptisch over de aankondiging. Hoe zit het met het milieuaspect? Betavolt heeft daarop een antwoord: er zijn geen straling of afval, want aan het einde van zijn levensduur desintegreert het nikkel-63 isotoop in koper met een levensduur van ongeveer 100 jaar. En wat als het verbrandt? Hier is (nog) geen antwoord op… We zullen dus zien of dit type batterij, dat rechtstreeks uit een sciencefictionfilm lijkt te komen, op een succesvolle manier kan worden ontwikkeld. Het is niet zeker, ook al dromen we allemaal sinds de jaren 1980 en Back to the Future van het rijden in een nucleaire auto

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Deze week 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.