Elektrisch

Kunnen we echt geloven in nucleaire batterijen?

Een Chinese onderneming kondigt aan dat ze een stabiele nucleaire batterij heeft ontwikkeld met een energiedichtheid die 10 keer hoger is dan de huidige lithium-ionbatterijen. De nieuwe batterij zou 50 jaar kunnen functioneren zonder te worden opgeladen. De toekomst van auto’s?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 24 jan. 2024 | Leestijd: 4 min

Een batterij die 50 jaar meegaat zonder dat het moet worden opgeladen. Kunnen we dat echt geloven? De vraag staat centraal nadat het Chinese bedrijf Betavolt de ontwikkeling heeft aangekondigd van een zogenaamde nucleaire batterij. Deze nieuwe batterij zou perfect stabiel zijn en zichzelf jarenlang kunnen regenereren zonder enige externe energietoevoer. Als de aankondiging serieus is, zou dit een droom kunnen zijn, niet alleen voor mobiele telefoons of computers, maar ook voor de auto-industrie. De batterijen van huidige elektrische auto’s zijn immers nog complex en onbevredigend wat autonomie, gewicht, enz. betreft.

Het principe waarop de Betavolt New Energy Technology is gebaseerd, is een radio-isotopenbatterij die gebruikmaakt van de desintegratie van het nucleaire isotoop nikkel-63 en een halfgeleider van diamant. Klinkt ingewikkeld voor mensen die geen kwantumtechniek hebben gestudeerd, nietwaar?

Advertentie – lees hieronder verder

Praktisch gezien zetten nucleaire batterijen de energie die vrijkomt bij het uiteenvallen van nucleaire isotopen om in elektrische energie, via een halfgeleideromzetter. Dit is niet echt nieuwe technologie, aangezien Amerikanen en Russen er al sinds de jaren 1960 aan werken. En ze worden ook gebruikt, maar voorlopig zijn het grote, zeer zware accu’s met een zeer hoge interne temperatuur. Waar Betavolt zich onderscheidt en innoveert, is met de miniaturisatie van de componenten en de plaatsing van minuscule modules. Dit zou de prestaties en capaciteiten aanzienlijk moeten verhogen, in dit geval is de capaciteit 10 keer groter dan die van een lithium-ionbatterij.

nuclear-battery-prototype-design-image-betavolt

Maturiteit

Het oorspronkelijke idee van Betavolt was om deze nucleaire batterij te gebruiken voor de ruimtevaartindustrie, maar ook voor nieuwe toepassingen op het gebied van kunstmatige intelligentie en medische apparatuur. Voor deze toepassingen is opladen immers een probleem. De auto-industrie zou een andere interessante toepassing kunnen zijn. En het Chinese bedrijf weet dat (gezien het belang van de elektrische auto in dit deel van de wereld). Het kondigt zelfs aan dat dit mogelijk zal zijn, omdat de maturiteit van het project niet ver weg is. Het is gewoon een kwestie van een manier vinden om dit type batterij op grote schaal te produceren, wat geen gemakkelijke taak zal zijn. Maar er is hoop, want deze technologie is al in de testfase beland. Het is dus niet langer alleen een idee op papier.

Toch blijven we sceptisch over de aankondiging. Hoe zit het met het milieuaspect? Betavolt heeft daarop een antwoord: er zijn geen straling of afval, want aan het einde van zijn levensduur desintegreert het nikkel-63 isotoop in koper met een levensduur van ongeveer 100 jaar. En wat als het verbrandt? Hier is (nog) geen antwoord op… We zullen dus zien of dit type batterij, dat rechtstreeks uit een sciencefictionfilm lijkt te komen, op een succesvolle manier kan worden ontwikkeld. Het is niet zeker, ook al dromen we allemaal sinds de jaren 1980 en Back to the Future van het rijden in een nucleaire auto

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon