Bij Stellantis draait alles om schaalvoordelen. Dat verklaart waarom de Lancia Ypsilon HF dezelfde techniek krijgt als de Abarth 600e en Alfa Romeo Junior Veloce. Met 280 pk en 345 Nm put hij zijn energie uit een batterij van 54 kWh, goed voor een rijbereik van 370 km.
Om dat vermogen efficiënt naar de voorwielen te sturen, beschikt de Ypsilon HF over een Torsen-sperdifferentieel. Hij sprint van 0 naar 100 km/u in 5,6 seconden en haalt een begrensde topsnelheid van 180 km/u.

Verzorgde look
Het design werd aangepast met een specifieke voorbumper met HF-logo, 18-duims lichtmetalen velgen, een diffuser achteraan en gespierde wielkasten. De spoorbreedte groeide met 30 mm en de ophanging werd 20 mm verlaagd. De remmen werden ontwikkeld door Alcon en hebben remklauwen met vier zuigers en schijven van 355 mm. Zowel het chassis als de ophanging werden herwerkt: de torsiestijfheid steeg met 67% vooraan en 153% achteraan.
Advertentie – lees hieronder verder
De standaarduitrusting omvat digitale instrumenten van 10,25 duim, draadloze Apple CarPlay en Android Auto, automatische airco, draadloos opladen voor smartphones, de SALA Hub-interface en sfeerverlichting, aangevuld met rijhulpsystemen voor autonoom rijden op niveau 2: automatische noodrem met detectie van voetgangers en fietsers, dodehoekbewaking, adaptieve cruisecontrol, verkeersbordherkenning en camera’s voor- en achteraan. De beschikbare koetswerkkleuren verwijzen naar legendarische Lancia-racewagens zoals de Fulvia en Stratos: Nero Ardesia, Bianco Quarzo en Arancione Lava.

Goedkopere versie
Heb je geen 40.200 euro liggen voor een Ypsilon HF? Dan heeft Lancia ook een HF Line-uitvoering die je met elke motor kunt combineren, waaronder de 1.2 driecilinder op benzine. Die neemt het sportieve uiterlijk over van de ‘echte’ HF, inclusief de sportzetels. De HF Line is nu al beschikbaar. De Ypsilon HF zelf kun je pas tegen het einde van de zomer in levenden lijve zien.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be