De Lightyear One werd in 2019 gepresenteerd en zit nog in de ontwikkelingsfase in de aanloop naar de eerste leveringen die midden volgend jaar zullen beginnen. Dit is een extreem aerodynamische elektrische auto die in staat is om meer dan 700 km af te leggen op een enkele batterijlading. Deze prestatie heeft hij te danken aan zijn gestroomlijnd koetswerk dat bedekt is met zonnepanelen, waarmee hij bij de eerste opklaring kan opladen.
Volgens de constructeur zou dit toelaten om bij goed weer tot 60 km aan autonomie per dag te winnen. Lightyear werd opgericht door 5 oud-studenten van de Universiteit Eindhoven en heeft verschillende financieringen ontvangen om operationeel te zijn. De One wordt online verkocht en zal worden geproduceerd in een beperkte reeks van 964 exemplaren die aan niet minder dan 150.000 € per stuk worden gefactureerd.
Continuïteit
Vanaf het begin kondigde Lightyear zijn intentie aan om het One-model te gebruiken als een technologische showcase en vervolgens een andere, veel betaalbaardere auto te ontwikkelen. Naar alle waarschijnlijkheid zal die in 2024 of 2025 worden voorgesteld en zal de technologie van de One daarvoor worden gebruikt. Op dit moment zijn er nog geen technische details vrijgegeven, maar we weten wel al dat het voertuig door het bedrijf Valmet zal worden geassembleerd en dat het zal worden uitgerust met een batterij van een kleiner formaat dan die van de One. Het zal ook zonnepanelen hebben die de oplaadtijd verkorten, omdat ze de auto constant helpen op te laden.
Advertentie – lees hieronder verder
Groot contract binnen
De One wist LeasePlan al te verleiden en Lightyear tekende intussen met deze leasingspecialist een overeenkomst voor 5.000 exemplaren van de Lightyear Two.
Deze samenwerking lijkt echter wat voorbarig omdat er tot op heden nog geen seriewagen is geproduceerd en de efficiëntie van de zonnepanelen nog bewezen moet worden, zeker in een land als het onze waar de zon niet vaak intens schijnt…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be