Lithium voor batterijen zal binnen 10 tot 15 jaar opraken

Volgens het onderzoeksinstituut van Toyota zal het gebrek aan lithium voor batterijen de komende 15 jaar voelbaar zijn, ondanks de opening van nieuwe mijnen. De spanningen rond de overgang naar de elektrische auto zullen dan ook aanhouden.

Gepubliceerd op 9 december 2022
Leestijd : 3 min

Deel

Lithium voor batterijen zal binnen 10 tot 15 jaar opraken

We weten dat lithium momenteel een essentiële grondstof is voor de toekomst van de mensheid vanwege het steeds toenemend batterijverbruik. Deze consumptie staat echter op het punt een nieuwe groeifase in te gaan, omwille van de overstap naar de elektrische auto. Deze situatie vereist natuurlijk een reeks aanpassingen en in het bijzonder de ontwikkeling van de productieketens van grondstoffen, waaronder lithium, dat vandaag de dag een essentieel onderdeel is in de productie van batterijen.

Het aanbod van lithium is nu echter beperkt, omdat er een duidelijke mismatch is tussen vraag en aanbod, wat de afgelopen maanden heeft geleid tot een prijsstijging. Gill Pratt, CEO van het Toyota Research Institute, zegt in een interview met L’Écho dat er momenteel een zwaard van Damocles boven onze hoofden hangt. Want volgens het IEA (Internationaal Energie-agentschap) zal het gebrek aan mijnen verdubbelen als het mondiale beleid uitgevoerd wordt. En volgens deze specialist zullen de geplande openingen van nieuwe mijnen absoluut niet voldoende zijn om de productiekloof op te vullen.

Lithium-02

Een moeilijke situatie voor 15 jaar?

Volgens Gill Pratt zijn de constructeurs zich terdege bewust van het probleem en verwachten ze dat de lithiumprijzen hoog zullen blijven voor een periode van zeker 10 tot 15 jaar. In deze context is het te verwachten dat de elektrische transitie gedeeltelijk zal worden vertraagd, omdat de opstarttijd van een mijn lang is, wat ook de opening van nieuwe batterijfabrieken zal vertragen.

Advertentie – lees hieronder verder

Daarom zou er geen andere oplossing zijn dan de capaciteit van de batterijen te verminderen, omdat de range anxiety (of angst voor de lege batterij) vaak ongegrond is en het een meerderheid van de automobilisten aanzet om elektrische auto’s te kiezen met een bereik van 500 km wanneer ze er slechts ongeveer 30 km per dag afleggen. Het kiezen van een elektrische auto met een geschikte autonomie maakt het echter mogelijk om de CO2-voetafdruk van het voertuig verder te verminderen, omdat het niet langer moet uitgerust worden met een onzinnig groot accupakket.

Waterstofauto nog niet meteen

Wat de waterstofauto betreft, gelooft de CEO van Toyota’s onderzoekscentrum dat deze vervoerswijze niet op korte termijn zal worden ingezet. Waarom? Omdat de industrie eerst zichzelf moet transformeren en erin moet slagen om massaal groene waterstof te produceren. En niet op een andere manier, waarbij het productieproces een voetafdruk heeft die vergelijkbaar is met die van olie of gas. Het is duidelijk dat de waterstofmarkt uiteindelijk koolstofneutraal zal worden. Maar op dit moment moeten we daarvoor nog geen plannen maken, omdat specialisten eigenlijk nog niet weten wanneer de waterstofauto –  of beter gezegd vrachtwagens, want brandstofcellen zijn eigenlijk beter geschikt voor grote voertuigen – zal doorbreken.

lithium-01

Elektrische auto lost niet alle problemen op

Volgens Gill Pratt mag van elektrische auto’s niet worden verwacht dat hij al onze klimaatproblemen zal oplossen. Inderdaad, gezien de schaarste aan grondstoffen, is het waarschijnlijk beter om de meeste auto’s uit te rusten met kleine batterijen (dus hybrides en plug-in hybrides) dan om te mikken op een massa van 100% elektrische auto’s die toch niet kunnen worden gebouwd. De aanpak wordt dan ook overwogen bij de grootste constructeur ter wereld. En dat is niet meer dan logisch.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Tot 09:00 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.