Het wordt steeds duidelijker dat het tijdperk van de auto’s met verbrandingsmotoren op z’n einde loopt. Europa bepaalt dat vanaf 1 januari 2035 alleen nog elektrische nieuwe auto’s bij de dealers beschikbaar zijn. Alle constructeurs worden getroffen, behalve de meest exclusieve (maximaal 10.000 exemplaren per jaar), die profiteren van vrijstellingen voor auto’s in beperkte oplage (minder dan 1.000 exemplaren).
Kleine nicheconstructeurs blijven gespaard en hebben dus minder haast om elektrisch te gaan rijden. Dit had ook het geval kunnen zijn bij Lotus, dat vorig jaar slechts 1.500 auto’s verkocht en pas op 1 januari 2036 elektrisch moest worden. En dan nog had de Britse fabrikant zich ook tevreden kunnen stellen met een productie van autoreeksen van 1.000 exemplaren om onbeperkt verbrandingsmotoren te kunnen blijven gebruiken. Maar Lotus kiest voor grotere ambities in plaats van te goochelen met uitzonderingen die zijn groei en terugkeer naar winst alleen maar zouden vertragen.
100 procent elektrisch
Lotus neemt de vlucht vooruit en schakelt al eerder over op 100 procent elektrische modellen, nog voor de deadline van 2035. Hoe gaat het dit doen? Dat kan (relatief) eenvoudig: Lotus behoort nu tot de Chinese reus Geely, die veel ervaring heeft met elektrische auto’s. Met deze ondersteuning kan Lotus volop elektrische auto’s ontwikkelen.
Het bewijs is de SUV Eletre, die onlangs voorgesteld werd. Nog recenter is de prachtige sedan Emeya of de supercar Evija, die sinds 2019 wordt beloofd en waarvan slechts 130 exemplaren gebouwd worden. En daar blijft het niet bij, want de constructeur zou ook een sportcoupé ontwikkelen die in 2028 het verschijnt en moet wedijveren met de verbazingwekkende MG Cyberster.
Advertentie – lees hieronder verder
Voor Lotus-liefhebbers is het duidelijk het einde van een tijdperk. Het tijdperk van de ultralichte en toch superleuke auto’s, zelfs met een kleine verbrandingsmotor. Een mooi voorbeeld was de Elise, het reddende model van Lotus eind jaren negentig. Toch wijst niets erop dat dit het einde van het rijplezier bij Lotus betekent. Ooit wordt het wellicht mogelijk om een lichte elektrische auto met een batterij te produceren, aangezien toekomstige vastestofbatterijen de energiecapaciteit beloven te verdubbelen. Een batterij zou dus de helft zo licht kunnen worden. We moeten vertrouwen houden in de toekomst, nietwaar?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be