Het is bekend de ideale temperatuur om een accu te laden tussen 15 °C tot 35 °C ligt. Daaronder verliest de batterij aan efficiëntie en verloopt het laadproces merkelijk trager. Met dit fenomeen krijgen uiteraard ook elektrische auto’s af te rekenen in winterse omstandigheden. Daarom is het steeds beter een EV ’s winters in een verwarmde garage te stallen om de vermijden dat de accu bevriest. Anders zal er bij het laden veel energie verspild worden aan het vooraf opwarmen van de accu, vooraleer het laadproces van start zal kunnen gaan.
Geduld vereist
Kyle Conner van Out of Spec Reviews besloot de proef op de som te nemen en zijn Tesla 3 twee dagen en twee nachten buiten te laten staan in vrieskou bij … -25°C in Loveland, Colorado. Dit om de omstandigheden na te bootsen van gebruikers die niet de mogelijkheid hebben om hun EV in een verwarmde garage te plaatsen.
Na die tijd koppelde hij zijn wagen met een accuniveau van 35% aan een Tesla Supercharger. Hij stelde in om de batterij tot 90% op te laden. Zoals verwacht moest de accu eerst ‘ontdooid’ worden om de gewenste laadtemperatuur te bereiken. Dat duurde maar liefst 45 minuten, waarbij de stroom dus enkel werd gebruikt om de accu te ontdooien.
Advertentie – lees hieronder verder
Vervolgens duurde het nog eens 45 minuten om de batterij tot 90% op te laden. Dat laatste was nog aanvaardbaar gezien de omstandigheden, maar Kyle moest in totaal wel anderhalf uur op een verlaten en koude parking doorbrengen vooraleer hij weer op pad kon met zijn Tesla 3 met voldoende batterijcapaciteit om zijn geplande rit te kunnen aanvatten. Leuk is anders…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be