Elektrisch

Mag je een elektrische auto slepen?

De elektrische auto zorgt voor heel wat nieuwe uitdagingen. Niet alleen wat het laden betreft, maar ook op vlak van pechverhelping aangezien een EV niet aan een kabel mag worden voortgesleept, maar op een aanhanger of een vrachtwagen vervoerd moet worden.

Geschreven door Alain De Jong | 07/01/2022

Het voordeel van een elektrische auto is dat de aandrijflijn minder complex en betrouwbaarder is dan op een klassiek voertuig met een verbrandingsmotor, waardoor de kans op pannes in principe kleiner is. Maar natuurlijk kan er altijd nog een defect optreden, van elektrische aard of in het besturingssysteem, naast een lege batterij, zodat de EV toch afgesleept moet worden.

Dat is vaak een probleem, omdat de meeste merken in de handleiding aangeven dat hun elektrische wagen helemaal niet gesleept mag worden. De reden hiervoor is dat de aandrijving rechtstreeks op de wielen gebeurd en er dus geen onderbreking met een neutrale stand is als de wagen stilstaat zoals in een klassieke wagen. Meestal wordt er aangegeven dat een elektrische wagen slechts over een korte afstand (max. 10 meter) en tegen een lage snelheid (max. 10 km/u) mag worden verplaatst zonder dat de aandrijving functioneert.

Steeds de wielen van de grond

dépannage voiture auto depanneren

Weigert je elektrische wagen dus toch dienst om één of andere reden, dan kan je hem niet gewoon laten afslepen achter een ander voertuig met 2 of 4 wielen op de grond, omdat zo de elektromotor wordt aangedreven met mogelijke storingen of ernstige schade tot gevolg. De EV oppikken en plaatsen op een ander voertuig of een aanhanger van de depanneur is daarom de enige goede oplossing, naast het plaatsen van extra een stel wielen onder de as die nog op de grond staat.

Is enkel de batterij leeg door omstandigheden (defecte laadpaal, …) dan kan je best beroep doen op de pechverhelping die tegenwoordig over een specifiek voertuig met een hulpbatterij en een snellader beschikken, zodat je op korte tijd weer voldoende rijbereik hebt om naar huis of het dichtstbijzijnde laadstation te rijden. Hiermee kan je over het algemeen op 20 minuten tijd toch weer 25 km rijbereik bekomen.

Dit is in ieder geval een verstandigere oplossing dan je te laten slepen door een ander voertuig, zoals een Tesla-rijder onlangs deed. Hij werd 5 km verder getrokken tot de batterij en het elektrische systeem van zijn EV oververhit raakten. In zo’n geval kan je waarschijnlijk geen beroep doen op de garantievoorwaarden van het merk moest er schade optreden

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook