De Chinese start-up Greater Bay Technology, die gespecialiseerd is in batterijen, heeft naar eigen zeggen een van de grootste obstakels voor eigenaars van elektrische wagens overwonnen: het verlies van batterijvermogen en rijbereik in koude weersomstandigheden. Het is algemeen bekend dat batterijen gevoelig zijn voor koude en veel minder presteren (er is sprake van een verlies van 30 tot 50 procent rijbereik bij zeer koud weer).
Het bedrijf heeft een nieuw type batterijcel ontwikkeld onder de naam Phoenix, gebaseerd op supergeleidende materialen en een temperatuurregeling die de batterij kan opwarmen van -20°C tot 25°C in slechts vijf minuten voor de zone van 0 tot 80 procent (SoC), waarbij de spanning varieert van 300 tot 1.000 volt.
Opgeladen in amper zes minuten
Huang Xiangdong, medeoprichter en voorzitter van Greater Bay Technology, verklaarde dat deze voorverwarmingsfunctie ervoor zorgt dat de lithium-ionbatterij onder ideale omstandigheden kan werken en in zes minuten opgeladen kan worden, ongeacht de weersomstandigheden. “Of het nu warm of koud is, de autonomie van de Phoenix-batterij wordt niet aangetast”, voegde Huang Xiangdong eraan toe. Dit doet vermoeden dat de levensduur op langere termijn meevalt, want warmte beschadigt ook de batterijcellen.
Advertentie – lees hieronder verder
De start-up Greater Bay Technology is een spin-off van het staatsbedrijf Guangzhou Automobile Group, een concurrent voor andere grote spelers in de sector die ook veel investeren in de ontwikkeling van nieuwe batterijtechnologie (zoals BYD). Greater Bay Technology heeft een goede kans om het ver te schoppen, want het is een unicorn, wat betekent dat het al gewaardeerd wordt op meer dan een miljard dollar. Dat zegt veel over het vertrouwen dat investeerders in het bedrijf hebben.
500 km in 15 minuten
Greater Bay Technology zit al voorbij de ontwikkelingsfase, want deze nieuwe batterijstructuur wordt al gebruikt in de V Plus SUV van het merk Aion, dat na BYD en Tesla het best verkoopt in China. In dit model kan de Phoenix-batterij momenteel volledig opgeladen worden in 15 minuten (0-100 procent), goed voor een rijbereik van 500 km (aan een DC-snellader).
Nu is het de bedoeling om nog verder te gaan en met nieuwe ontwikkelingen vanaf volgend jaar het rijbereik te vergroten tot 1.000 km (een fabriek is hiervoor in opbouw), met een gegarandeerde levensduur van 10 jaar en zelfs 800.000 km. Wordt de elektrische auto beter dan een goede diesel? Dat valt nog te bezien.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be