Elektrisch

Overstappen op elektrische auto kost tot 6.000 euro, maar…

Een Britse online vergelijkingsdienst heeft gekeken naar de kosten die elektrische auto’s met zich meebrengen. Weliswaar zijn ze goedkoper in gebruik dan benzine- of dieselmodellen, maar de studie concludeert ook dat andere uitgavenposten hoger liggen en dat het totaalbudget daardoor groter is. Zo zou de meerkost voor Belgische klant oplopen tot zo’n 6.000 euro.

Geschreven door David Leclercq | 12/04/2022

Money.co.uk is een Brits digitaal financieel platform dat een veelheid aan tarieven en prijzen vergelijkt. De deskundigen van de site namen een kijkje in de keuken van elektrische auto’s en vergeleken twee compacte en relatief betaalbare modellen: een Nissan Leaf en een Volkswagen Golf.

Verschillende parameters werden in de berekeningen opgenomen. Denk aan de aankoopprijs, de gemiddelde prijs per kWh (op basis van Eurostat-gegevens) en van een liter benzine per land, alsook het gemiddelde verbruik van elk voertuig, waaraan in het geval van de Leaf de oplaadsnelheid per uur wordt toegevoegd om de kosten van het opladen zo nauwkeurig mogelijk te ramen.

Advertentie

16.000 km per jaar

Nissan Leaf

De berekeningen van Money.co.uk waren gebaseerd op een jaarkilometrage van 16.000 km om de totale kosten af te leiden. Logischerwijs is de Leaf duurder in aankoop dan de Golf (32.940 euro tegenover 24.695 euro), wat betekent dat over een jaar de extra kosten voor de aankoop van de auto niet kunnen worden gecompenseerd door de kosten voor het gebruik ervan, ook al liggen die veel lager. Bijgevolg zal het elektrische model na één jaar gebruik en 16.000 gereden km al 33.579 euro gekost hebben, tegenover 27.566 euro voor de Golf op benzine. Logisch. Money.co.uk concludeert hiermee dat de overstap naar een elektrische auto tot 6.000 euro zal kosten in België.

Natuurlijk is het eerder uitzondering dan regel dat mensen hun wagen al na één jaar verkopen. De afschrijving van de overgang moet dus over verschillende jaren worden bekeken en zal uiteraard afnemen naarmate de auto langer in gebruik is, hetgeen in het geval van de elektrische auto gekenmerkt wordt door veel lagere kosten.

Weet dat zelfs met de huidige dure elektriciteit 100 km rijden in een Leaf slechts 5,1 euro (17 kWh x 0,30 c/kWh) kost, terwijl je voor een benzine-Golf, afhankelijk van het soort rit, minstens het dubbele en waarschijnlijk meer dan het driedubbele (15 euro) moet rekenen.

VW Golf

Kortom, in gebruik is de Leaf dus ongeveer drie keer goedkoper dan de Golf, en dan hebben we het nog niet over de onderhoudskosten gehad, die ook in het voordeel van het elektrische model zijn. Dit zijn trouwens onze berekeningen, want Money.co.uk gaat nog verder en geeft respectieve kosten per 100 km van 4 en 17,5 euro aan, of 4,5 keer minder in het geval van de Leaf.

Dit grote verschil houdt in dat wanneer de bestuurder van de Leaf 640 euro per jaar moet betalen voor zijn electriciteit, de bestuurder van de Golf maar liefst 2.872 euro moet inleveren. Kortom, na iets meer dan drie jaar kost een Leaf minder dan een Golf

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook