Elektrisch

Retrofit wacht nog steeds op wettelijk kader

Het lang aangekondigde wettelijk kader voor de ombouw van een thermische wagen naar een elektrische – ook wel retrofit genoemd – laat in Wallonië nog steeds op zich wachten. 

Geschreven door David Leclercq | 11/05/2022

Elektrische retrofit is de operatie die bestaat uit het verwijderen van de verbrandingsmotor en zijn componenten uit een auto en die te vervangen door een volledig elektrische aandrijflijn (motor, batterij, enz.) Deze conversies gebeuren al regelmatig in de buurlanden. In Frankrijk bijvoorbeeld werd in 2020 een duidelijke wetgeving ingevoerd, terwijl in het Verenigd Koninkrijk retrofit al enkele jaren mogelijk is, evenals in Duitsland of Nederland. In Frankrijk zijn er al enkele honderden bedrijven actief in deze sector, die volgens Forbes tegen 2025 1 miljard euro waard zal zijn.

Retrofit is erg populair bij eigenaars van oudere voertuigen (echter meestal geen oldtimers), die hiermee een oplossing hebben om ze dagelijks te kunnen gebruiken, zonder gehinderd te worden door de beperkingen van de lage-emissiezones.

En in België?

In België is er nog steeds geen wettelijk kader om retrofitting te reguleren. Dat is verbazingwekkend. Vandaag is het noodzakelijk om bij een retrofit elke auto individueel te homologeren in het buitenland en hem vervolgens opnieuw in te voeren in België. Dat kan al gauw enkele duizenden euro’s kosten bovenop de transformatie op zich, zo meldt de krant L’Avenir die de afgevaardigde Julien Matagne (Les Engagés) bevroeg, die al enkele maanden probeert een wetsvoorstel hierover in het Waals Parlement door te voeren.

Er zijn enkele retrofitbedrijven actief in België, merkt de krant L’Avenir op, maar zonder een wettelijk kader riskeren we hen gewoon in een faillissement te duwen of hen naar het buitenland te zien verhuizen, wat een verlies zou zijn voor de knowhow en de werkgelegenheid.

Nochtans werkt de federale overheid al aan een wettelijk kader. De federale minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet (Ecolo) overlegt inderdaad met beide gewesten om dit te realiseren. Achter de schermen meldt men dat er vooruitgang wordt geboekt, waarbij alle drie de partijen het zelfs eens zijn over een lijst met vereisten voor retrofitting. Mooi, alleen moet dit federale wettelijk kader effectief worden, zodat de gewesten zich kunnen organiseren en de bepalingen kunnen omzetten in hun respectieve wetgeving.

Bezorgdheid

Où en est le cadre législatif pour le rétrofit en Belgique. Pas très loin...

Stelt dit de sector gerust? Niet echt, want ze vernamen al een aantal specifieke kenmerken van dit wettelijk kader. Zo zou een homologatie individueel blijven, wat de efficiëntie (en winstgevendheid) voor de productie van wagenparken zou beperken, bijvoorbeeld voor bestelwagens. Idem voor oldtimers, want een individuele homologatie zou de kosten voor de gebruiker verhogen. Om retrofit voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te maken, moet de basis voor een groepshomologatie worden gelegd, bijvoorbeeld voor een model eens de homologatie daarvoor heeft plaatsgevonden.

En om de stimulans compleet te maken, zullen er waarschijnlijk ook wat fiscale prikkels nodig zijn. In Frankrijk bijvoorbeeld, herinnert de krant L’Avenir ons eraan, geeft retrofit het recht op een premie van 5.000 euro, die gedeeltelijk de transformatiekosten compenseert, die rond de 15.000 euro schommelen. Maar België blijft opnieuw achter…

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's