Hoewel elektrische auto’s binnenkort deel zullen uitmaken van ons dagelijks leven, zijn er nog altijd enkele beperkingen tegenover conventionele benzineauto’s, bijvoorbeeld de snelheid waarmee ze kunnen tanken of opladen. Voor veel gebruikers blijft dit een rem, al moeten we dit relativeren, want we gaan niet elke week op vakantie.
Om dit probleem te verhelpen, werken constructeurs en toeleveranciers aan snelladen met gelijkstroom, waarbij de batterij in ongeveer dertig minuten van 20 naar 80 procent capaciteit stijgt. Soms duurt het zelfs minder lang, zoals bij de Porsche Taycan, die in ongeveer twintig minuten van 5 naar 80 procent capaciteit geraakt, dankzij een maximaal laadvermogen van ongeveer 270 kW.
Schade
Dit gezegd zijnde, adviseren veel specialisten om spaarzaam om te springen met deze snelladers, omdat ze spanningen in de batterij veroorzaken en de cellen beschadigen. Is dit waar? Deels wel, maar er is nog te weinig informatie over dit onderwerp. Er bestaan wel enkele interessante studies, zoals die van Aviloo Battery Diagnostics, een bedrijf dat gespecialiseerd is in de diagnose van batterijen van elektrische auto’s.
Advertentie – lees hieronder verder
Dit Oostenrijkse bedrijf voerde drie jaar lang een grote studie uit over dit onderwerp, waarbij 160 modellen van elektrische auto’s betrokken waren. Uit de resultaten blijkt dat bestuurders die alleen snelladen hun batterijcapaciteit met 7,5 procent zagen dalen na 100.000 km, in vergelijking met andere auto’s die langzaam opgeladen werden aan laadstations met wisselstroom. Aviloo Battery Diagnostics ging nog een stap verder en stelde vast dat deze versnelde veroudering na 200.000 km naar schatting 17 procent van de batterijcapaciteit bedraagt in vergelijking met andere batterijen.
Verontrustend?
Door de cijfers op deze manier te presenteren, lijkt de versnelde veroudering van de batterij van de elektrische auto natuurlijk significant. Maar deze resultaten moeten gerelativeerd worden. Niemand gebruikt uitsluitend snelladers om zijn auto op te laden. Dat is zeer onwaarschijnlijk, behalve in zeer specifieke beroepen (zoals taxibestuurders). En zelfs dan… Bovendien mogen we niet vergeten dat batterijen hoe dan ook verslijten: over het algemeen rekenen we op een verlies van 30 procent na 1.500 laadcycli, hoewel sommige studies aantonen dat het soms nog veel minder cycli zijn.
Hoe dan ook, zullen de technologische ontwikkelingen rekening houden met deze nood aan snelladen. Het is duidelijk dat batterijen steeds resistenter en flexibeler zullen worden. En dat is een goede zaak.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be