Tesla belooft uitzonderlijke levensduur van accupakketten

Tesla doet de belofte aan zijn klanten dat ze waarschijnlijk nooit hun batterijpakket hoeven te vervangen. Een studie toont namelijk aan dat de degradatie van het pakket in de tijd veel langzamer verloopt dan verwacht.

Gepubliceerd op 28 april 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Tesla belooft uitzonderlijke levensduur van accupakketten

Tesla heeft een ESG-rapport gepubliceerd, dat de maatschappelijke en milieu-impact van de activiteiten van het bedrijf meet. Deze informatie omvat ook gegevens met betrekking tot de producten en de batterijen, waarvoor het rapport ook een schatting geeft van de achteruitgang op lange termijn.

Tegen alle verwachtingen in zou het tempo van de degradatie veel langzamer zijn dan verwacht. Tesla geeft aan dat de capaciteit van de batterij na 200.000 mijl of 320.000 km slechts met -12% zou dalen. Uiteraard is de capaciteitsdaling in het begin iets sneller, maar daarna vertraagt ze sterk. Dit is in tegenspraak met wat Tesla in 2017 aankondigde met een geschatte resterende capaciteit van 80% na 8 jaar.

tesla-degradation

Het gevoelige punt

Deze informatie is natuurlijk geruststellend, omdat we weten dat het batterijpakket het gevoelige punt is van elektrische auto’s, vooral omdat we de degradatiesnelheid ervan nog steeds niet kennen en het erg duur is om het te vervangen.

Advertentie – lees hieronder verder

De studies in het rapport van Tesla richten zich echter op oude chemische stoffen en dus niet de meest recente. De informatie betreft dus Model S en X met NCA-pakketten. Er is echter een verschil tussen deze twee soorten batterijen: NCM / NCA (kathode  nikkelkobaltmangaan / aluminium) zijn meer georiënteerd op “prestaties”, terwijl de meer recente LFP (kathode  lithium-ijzerfosfaat) zijn ontworpen om duurzamer te zijn.

Statistieken ontbreken nog

Noteer dat Model 3 en Y zijn uitgerust met LFP– en NCM-batterijen. Maar nog weinig exemplaren hebben een hoge kilometerstand bereikt, zodat het overhaast is om nu al conclusies te trekken. Bovendien kan de resterende batterijcapaciteit en de kilometerstand niet zomaar automatisch gekoppeld worden, omdat bekend is dat eerder de laadcycli bepalend zijn voor het niveau van degradatie.

Het is inderdaad op de extremen (10 tot 20% en 90 tot 100%) dat de oplaadcycli het meest destructief zijn voor de cellen. Daarom raden fabrikanten een gebruik tussen de 20 en 80% aan.

Daarnaast is ook het laadvermogen (en de snelheid) belangrijk om rekening mee te houden: snel opladen verwarmt het pakket meer en vermindert daardoor de levensduur.

Toch is deze informatie van Tesla interessant, omdat we kunnen veronderstellen dat veel eigenaars regelmatig Superchargers hebben gebruikt die net zeer krachtig zijn.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Tesla voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Tot 09:00 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.