De constructeur kondigde het nieuws aan tijdens de presentatie van de resultaten van het derde kwartaal van 2021. Voortaan produceert Tesla nieuwe batterijen met een gevoelig andere chemische samenstelling. Batterijen die lithium-ijzerfosfaat (LFP) combineren, zullen de huidige nikkel-kobalt-aluminiumbatterijen vervangen.
Deze beslissing gaat alleen over de zogenaamde basismodellen. Technisch gezien heeft de lithium-ijzerfosfaattechnologie verschillende voor- nadelen. Volgens een consultant van Guidehouse Insights zijn deze batterijen goedkoper en hebben ze geen nikkel of kobalt meer nodig. Deze chemische combinatie zou ook stabieler (en dus veiliger) zijn.
Lagere energiedichtheid
Nog een voordeel is dat je als gebruiker geen aandacht moet schenken aan het laadniveau van de batterij. Normaliter is het beter om de batterijcapaciteit tussen 20 en 80 procent te houden zodat de elementen niet aangetast worden. Dit is niet het geval bij lithium-ijzerfosfaatbatterijen die tot 100 procent opgeladen kunnen worden zonder problemen op lange termijn. Ten slotte zijn deze batterijen ook gemakkelijker te recycleren en is de toeleveringsketen van grondstoffen veiliger.
Toch hebben deze batterijen een groot nadeel. De energiedichtheid van de cellen is minder goed, wat betekent dat ze de auto minder ver brengen. Bovendien zijn ze gevoeliger voor koude en daardoor minder doeltreffend in de winter.
Advertentie – lees hieronder verder
In de praktijk zijn de Europese en Chinese modellen van Tesla al uitgerust met de lithium-ijzerfosfaatcellen. Het is dus in de eerste plaats een verandering voor de Amerikaanse klanten die nog andere technologie voorgeschoteld kregen. Dankzij deze verandering kan Tesla zijn productiekosten aanzienlijk verlagen … en zijn winst verhogen. Nieuws dat de investeerders van het merk graag zullen horen. De klanten wellicht iets minder graag.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be