De huidige periode van energietransitie is erg moeilijk voor constructeurs, die zware investeringen moeten doen, vooral in onderzoek en ontwikkeling. Daarom worden er veel allianties gevormd om de kosten te delen.
Het laatste voorbeeld is niet echt verrassend. Zopas werd bekendgemaakt dat de eerste 100% elektrische SUV van Suzuki ook onder de merknaam van Toyota op de markt komt. Enkele maanden geleden konden we de concept car Suzuki eVX ontdekken, een voorloper van de e Vitara. De twee Japanse constructeurs gaan dus nog nauwer samenwerken.
Nieuw platform
In navolging van de Corolla Sports Touring/Swace en de RAV4/Across, wordt ook de elektrische SUV gedeeld door de twee bedrijven. Hij zal geproduceerd worden in de Suzuki-fabriek van Gujarat (India). “De e Vitara is onze eerste 100% elektrische auto, ontwikkeld na uitgebreide tests die het mogelijk maakten een batterij-aangedreven auto te creëren met veel gebruiksgemak voor onze klanten”, zei Toshihiro Suzuki. “De lancering van de e Vitara is een belangrijke stap in de richting van koolstofneutraliteit. Daarna zullen we ons gamma batterij-elektrische voertuigen blijven uitbreiden en mobiliteitsoplossingen aanbieden die specifiek zijn afgestemd op de behoeften van verschillende markten.”
Advertentie – lees hieronder verder
De Suzuki e Vitara gebruikt het nieuwe HEARTECT-e-platform dat speciaal ontwikkeld is voor elektrische voertuigen. Het beschikt over een lichtgewicht structuur, hoogspanningsbeveiliging en een ruim interieur dankzij de lange wielbasis en korte overhangen. De vloerstructuur elimineert bepaalde verstevigingen om de ruimte voor de batterij te maximaliseren.
Vierwielaandrijving
De 100% elektrische aandrijflijn bestaat uit de eAxle, waarin de elektromotor en omvormer geïntegreerd zijn, en lithium-ijzerfosfaatbatterijen. De e Vitara wordt verkrijgbaar in een ALLGRIP-e versie, met een onafhankelijke eAxle vooraan en een andere achteraan.
Hij beschikt onder andere over een Trail-modus. Hiermee kun je zachtjes over een hobbelig terrein rijden door de remmen te gebruiken om wielspin te controleren en het motorkoppel te verdelen tussen de tegenoverliggende wielen (zoals een sperdifferentieel). De e Vitara komt in 2025 op de markt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be