Tesla zit momenteel in een dip. En het is een serieuze dip. Het merk is dit jaar zeer slecht begonnen, nadat het in 2023 een verkooprecord vestigde van 1,8 miljoen auto’s. In het eerste kwartaal van 2024 verkocht het Amerikaanse merk slechts 386.810 auto’s (januari-maart), de slechtste kwartaalprestatie sinds 2022.
Hierdoor daalde de omzet met 9% (tot 21,3 miljard dollar), terwijl de nettowinst met 55% kelderde tot 1,3 miljard dollar. Dat komt deels door prijsverlagingen die de winstgevendheid een deuk gaven. Om dit op te vangen, heeft Tesla aangekondigd 10% van het personeel (14.000 banen) te ontslaan, met name in marketing. Tegelijk heeft het bedrijf onlangs 400 werknemers ontslagen in zijn fabriek in Berlijn door de dalende verkoop.
Langverwacht klein model
Voor het eerst in zijn geschiedenis kampt Tesla met hevige concurrentie. Niet uit Europa, maar uit China, waar goedkope elektrische auto’s de markt overspoelen. Er werd dan ook reikhalzend uitgekeken naar de reactie van Tesla. Musk kondigde de komst van een klein model aan. De Model 2 of het Redwood-project is een compacte elektrische auto die ongeveer 25.000 dollar kost en waarvan de productievolumes het merk weer op de rails zouden helpen.
Maar enkele weken geleden gaf Tesla plots enkele zeer tegenstrijdige signalen, die suggereerden dat dit belangrijke project werd opgedoekt. Musk richtte zich blijkbaar liever op de ontwikkeling van robottaxi’s, die gezien worden als de toekomst van mobiliteit.
Advertentie – lees hieronder verder
Terugkeer
Nu blijkt dat de productie van een klein, goedkoop model nog altijd op de agenda staat. Maar het wordt niet de (compacte) Model 2 waarvan eerst sprake was. “We hebben onze planning bijgesteld om de lancering van nieuwe modellen te versnellen, waarvan we eerder hadden gepland dat de productie in de tweede helft van 2025 zou starten. We verwachten nu dat dat begin 2025 wordt, misschien zelfs al eind dit jaar”, verklaarde Elon Musk.
Was het schrappen van de Model 2 dan fake news? Niet echt, want zoals Musk zegt, zijn de plannen van Tesla intussen veranderd en wordt de uiteindelijke auto helemaal anders dan oorspronkelijk gedacht. Tesla zal dit model niet langer bouwen op een nieuw platform met gigacasting (meerdere onderdelen in één gegoten). In de plaats komt een gemengde technische basis die nieuwe elementen gecombineerd met elementen uit de bestaande platformen. Dit is het resultaat van een grondige kostenbesparing. De assemblage zal niet gebeuren volgens de unboxed-methode, een techniek waarbij een auto niet langs een lijn wordt geassembleerd, maar in delen in verschillende zones, waarbij alle onderdelen aan het einde worden samengebracht. Geen innovatie dus, want die was waarschijnlijk te duur en vereiste dat alle installaties stilgelegd moesten worden bij een probleem.
Het valt nog te bezien hoe deze volgende kleine Tesla verschilt van het oorspronkelijk bedachte model. Krijgt de auto een bijzondere vorm? Bezuinigt Tesla op de technische eigenschappen van de auto? Of wordt de prijs minder ambitieus dan de aangekondigde 25.000 dollar? Het blijft voorlopig een geheim.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be