Uitlaten op elektrische auto’s zijn nooit helemaal verdwenen. Merken met een sportief imago huren sound engineers (of muzikanten van faam zoals BMW met Hans Zimmer) in om hun nieuwe generatie auto’s toch van een uitlaatgeluid te voorzien, ondanks de stilte van de aandrijfbatterij die velen als een voordeel beschouwen. Zelfs in het design van sommige elektrische auto’s kun je nog sporen van een uitlaat spotten. Kijk maar eens goed naar de achterbumper van de originele Audi E-Tron, en zijn dubbele drie schreefjes die het verdwijnen van de uitlaatpijp lijken uit te beelden.
Spektakelgehalte
Maar goed, dat zijn gimmicks. Bij autoreus Stellantis gaat het om iets helemaal anders. Begin dit jaar heeft de groep bij het Amerikaanse patentbureau USPTO een aanvraag gepubliceerd voor een fysiek uitlaatsysteem voor de elektrische modellen onder de merken Dodge, Jeep en RAM. Klinkt absurd. Een beetje ridicuul zelfs. Maar het concern heeft hiermee een technologie ontwikkeld waarvan het beweert dat het potentieel levens kan redden. De uitlaat heeft namelijk betrekking op een innovatief systeem dat moet dienen om gevaarlijke gassen af te voeren bij een batterijbrand.

Batterijen van elektrische voertuigen zijn in de regel veilig. Het brandrisico ligt zelfs lager dan bij auto’s met een verbrandingsmotor, maar weg is dat gevaar niet. En als de cellen vuur vatten, is deze brand knap lastig te blussen omwille van de weerbarstige vloeibare gel in doorsnee batterijen en de hoge temperaturen (speciaal voor elektrische auto’s gebruikt de brandweer dompelcontainers). Door hun spektakelgehalte worden deze branden ook vaker gemediatiseerd.
Advertentie – lees hieronder verder
Het gevaarlijke fenomeen dat kan optreden is wat in technische termen ‘thermal runaway’ heet. Hierbij loopt de temperatuur in een batterijcel ongecontroleerd op, wat kan leiden tot een kettingreactie de vorming van brandbare gassen waaronder waterstof, methaan, propaan butaan en zo meer. Wanneer deze in aanraking komen met hoge temperaturen, ontstaat het risico op een nog heviger brand.
Zoals een katalysator
Elektrische auto’s zijn al uitgerust met geavanceerde batterijbeheer- en koelingssystemen die dergelijke incidenten moeten voorkomen. Maar je kan niet zeker genoeg zijn. Stellantis kiest nu voor een bijkomende veiligheidsmaatregel: een uitlaatsysteem dat toxische gassen afvoert en behandelt voordat ze de kettingreactie waarvan hierboven sprake op mee op gang trekken. Het systeem verlaagt ook de stijgende druk waarmee de batterij te maken krijgt.
Het concept doet denken aan een katalysator zoals die bij voertuigen met verbrandingsmotoren wordt gebruikt. Stellantis beschrijft in de patentaanvraag een reeks ‘behandelingszones’ die de uitgestoten gassen chemisch neutraliseren. Dit voorkomt niet alleen de escalatie van een batterijbrand, maar zou ook de veiligheid voor hulpdiensten verhogen, wanneer deze worden geconfronteerd met het lastige bluswerk.
De timing is niet toevallig. Stellantis’ vier nieuwe STLA-platformen zijn ontworpen om zowel verbrandingsmotoren als elektrische aandrijflijnen te ondersteunen, waardoor de architectuur vanzelf de ruimte biedt voor de benodigde onderdelen.

Ook voor Europa?
Het is trouwens niet de eerste keer dat een fabrikant een oplossing zoekt voor batterijbranden. Bosch stelde in 2019 een systeem voor waarbij kleine explosieven de stroomtoevoer van de batterij doorsnijden bij een defect. Ook moderne pyrofuses (pyrotechnische veiligheidszekeringen) in elektrische auto’s werken volgens dat principe. De focus ligt hierbij op schadebeperking, eerder dan preventie.
Of en wanneer Stellantis het uitlaatsysteem zal toepassen in productievoertuigen, blijft voorlopig onduidelijk. Noch is geweten of het ook zijn intrede doet bij de Europese merken zoals Peugeot, Citroën, Opel en Fiat. Bovendien staan vastestofbatterijen, die minder brandgevaarlijk zijn dan de huidige lithium-iontechnologie door de afwezigheid van vloeibare gel, ook voor de deur. Maar in afwachting van bredere adoptie van nieuwe batterijtypes kan een ‘uitlaat’ voor elektrische auto’s een tussenoplossing bieden voor een reëel, zij het zeldzaam, veiligheidsprobleem.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be