Na een lang parcours langs verschillende instellingen heeft Europa op dinsdag 14 februari 2023 definitief zijn goedkeuring gegeven voor het plan om verbrandingsmotoren vanaf 1 januari 2035 te verbannen. Vanaf dan mogen geen nieuwe personenwagens of lichte bedrijfsvoertuigen met een verbrandingsmotor meer verkocht worden op ons continent. Dit betekent het einde van een tijdperk en – in theorie – de doorbraak van de elektrische auto.
Dit gezegd zijnde, ligt het toch allemaal niet zo eenvoudig. Hoewel de Italiaanse milieuminister zich wel positief uitsprak over het einde van de verbrandingsmotor, heeft de Italiaanse regering nu al voor de tweede keer verklaard dat ze niet akkoord gaat met deze beslissing.
Zelfmoord
Een jaar geleden heeft de Italiaanse minister voor Ecologische Transitie Roberto Cingolani – die intussen energieadviseur is binnen de regering van Giorgia Meloni – al scherpe kritiek geuit op het einde van de verbrandingsmotor. En hij is duidelijk niet de enige die er zo over denkt, want de huidige minister van Mobiliteit en vicepremier, Mattéo Salvini, heeft de beslissing zojuist omschreven als “ideologisch fundamentalisme, zelfmoord en een geschenk aan China”. Salvini neemt duidelijk geen blad voor de mond…
Advertentie – lees hieronder verder
De woorden van Mattéo Salvini zijn natuurlijk bedoeld om de Italiaanse auto-industrie te beschermen, die opnieuw floreert sinds de vorming van de grote Stellantis-groep. De politicus vreest een grote ontslaggolf in een industrie die goed is voor 270.000 jobs en 5 procent van het BBP van het schiereiland. Symptomatisch is dat Salvini niet voor zichzelf spreekt, maar voor de hele Italiaanse regering. Dat betekent dat hij de steun heeft van premier Giorgia Meloni, die zelf al had verklaard dat de uitfasering van de verbrandingsmotor in 2035 volgens Italië zinloos is en de industrie van haar land zou schaden. Volgens Meloni delen andere Europese landen dat standpunt. Maar ze noemde ze niet bij naam.
Wordt herzieningsclausule geactiveerd?
Deze zaak leidt duidelijk tot grote meningsverschillen. De Fransman Thierry Breton, Europees commissaris voor de Interne Markt, stak zijn bezorgdheid over de impact op de werkgelegenheid en over de betaalbaarheid van elektrische auto’s niet onder stoelen of banken. Hij staat hiermee lijnrecht tegenover een van zijn collega’s – en baas – Frans Timmermans, de vicevoorzitter van de Europese Commissie die verantwoordelijk is voor de Green Deal. Het is dus een gevoelig onderwerp.
Op verzoek van enkele landen, waaronder Duitsland en Italië, zijn de 27 lidstaten overeengekomen om in de toekomst eventueel groen licht te geven voor alternatieve technologieën, zoals synthetische brandstoffen (e-fuels) of plug-inhybrides als hiermee het doel van koolstofneutraliteit voor auto’s bereikt kan worden. Dit is de befaamde herzieningsclausule die in 2026 besproken wordt, afhankelijk van de evolutie van de elektrificatie van het Europese wagenpark. We kunnen niets voorspellen, maar gezien de verhitte debatten en krachtmetingen stijgt de kans dat deze clausule in werking treedt…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be