De elektrische transitie is al stevig ingezet in de autosector. Dat is te merken aan het aanbod dat steeds meer plug-inhybride en 100% elektrische modellen kent. Voor emissievrij vervoer vormt daarnaast ook waterstof een interessant alternatief. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit die (via een bufferbatterij) zorgt voor de aandrijving van het voertuig.
BMW CEO Oliver Zipse is voorstander van deze dubbele strategie om niet alle eieren in dezelfde mand van de batterij-aangedreven voertuigen te leggen. Door ook op waterstof in te zetten, wed je inderdaad op twee paarden en kunnen de voordelen en nadelen van beide aandrijvingen gecombineerd worden. Zo kampt een klassieke elektrische wagen nog met een beperkt rijbereik, een vrij lange laadduur van de batterij en een laadinfrastructuur die niet voor iedereen even goed toegankelijk is.
Oplossing voor nadelen
Op die drie punten kan de waterstofauto een oplossing bieden, omdat de tank volgooien slechts enkele minuten in beslag neemt (dus niet meer dan bij het klassieke tanken van fossiele brandstof) en een rijbereik van 400 à 500 km steeds mogelijk is, ongeacht de weersomstandigheden, zoals vrieskou die de reële capaciteit van de accu van een EV sterk beperkt. Daardoor is het waterstofvoertuig wellicht het betere elektrische alternatief voor vervoer over langere afstanden, op meer afgelegen locaties en voor zwaardere voertuigen, zoals vrachtwagens.
Advertentie – lees hieronder verder
Deze redenering van Oliver Zipse en BMW houdt zeker steek, maar vreemd genoeg heeft het Duitse merk nog geen model op waterstof in zijn gamma. Zopas werd de iX5 Hydrogen onthuld, maar dat is een prototype dat een voorbode is van productiemodellen die pas ten vroegste tegen 2025 mogen verwacht worden. Waarom toch zolang wachten, terwijl BMW overtuigd is van de kwaliteiten van de waterstofauto?
Groene waterstof nodig
De belangrijkste reden waarom BMW de boot afhoudt voor de waterstofauto is dat er momenteel nog onvoldoende ‘groene waterstof’ voorhanden is. Dat is waterstof die op een klimaatneutrale manier wordt geproduceerd met duurzame energie, zoals wind of zon, waarvan de eventuele overcapaciteit zo nuttig kan worden aangewend om energie op te slaan. Zolang die capaciteit aan groene waterstof en het netwerk van de laadinfrastructuur echter ontoereikend is, heeft het geen zin om waterstofauto’s op grote schaal in de markt te zetten, stelt BMW.
Vandaar dat er ook nog niet meteen een iX5 Hydrogen in productie gaat en de vloot van een 100-tal prototypes enkel wordt gebruikt als levensechte test overal ter wereld om meer data te verzamelen bij de gebruikers om het concept verder op punt te stellen. Zodus gaat BMW geen modellen op waterstof voor 2025 op de markt brengen en verwacht het merk dat de grote doorbraak er pas na 2030 komt.
Dit steeds parallel aan de batterij-aangedreven elektrische voertuigen, waarvoor natuurlijk dezelfde uitdaging geldt: voldoende groene stroom produceren, anders heeft de transitie helemaal geen zin en kan je er moeilijk een draagvlak voor creëren bij de brede bevolking. Inderdaad, de elektrificatie blijft op elk vlak een grote uitdaging.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be