Waarom BMW (nog) geen waterstofauto’s aanbiedt

BMW gelooft in een geëlektrificeerde toekomst van de auto. Maar niet enkel met batterij-aangedreven voertuigen, ook de waterstofauto moet daarin een belangrijke rol spelen. Toch heeft BMW nog zo geen model in zijn gamma. Hoe valt dat te rijmen?

Gepubliceerd op 6 maart 2023
Leestijd : 3 min

Deel

Waarom BMW (nog) geen waterstofauto’s aanbiedt

De elektrische transitie is al stevig ingezet in de autosector. Dat is te merken aan het aanbod dat steeds meer plug-inhybride en 100% elektrische modellen kent. Voor emissievrij vervoer vormt daarnaast ook waterstof een interessant alternatief. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit die (via een bufferbatterij) zorgt voor de aandrijving van het voertuig.

038_OnLocation_BMW_iX5_Hydrogen_Antwerp

BMW CEO Oliver Zipse is voorstander van deze dubbele strategie om niet alle eieren in dezelfde mand van de batterij-aangedreven voertuigen te leggen. Door ook op waterstof in te zetten, wed je inderdaad op twee paarden en kunnen de voordelen en nadelen van beide aandrijvingen gecombineerd worden. Zo kampt een klassieke elektrische wagen nog met een beperkt rijbereik, een vrij lange laadduur van de batterij en een laadinfrastructuur die niet voor iedereen even goed toegankelijk is.

Oplossing voor nadelen

Op die drie punten kan de waterstofauto een oplossing bieden, omdat de tank volgooien slechts enkele minuten in beslag neemt (dus niet meer dan bij het klassieke tanken van fossiele brandstof) en een rijbereik van 400 à 500 km steeds mogelijk is, ongeacht de weersomstandigheden, zoals vrieskou die de reële capaciteit van de accu van een EV sterk beperkt. Daardoor is het waterstofvoertuig wellicht het betere elektrische alternatief voor vervoer over langere afstanden, op meer afgelegen locaties en voor zwaardere voertuigen, zoals vrachtwagens.

Advertentie – lees hieronder verder

143_OnLocation_BMW_iX5_Hydrogen_Antwerp

Deze redenering van Oliver Zipse en BMW houdt zeker steek, maar vreemd genoeg heeft het Duitse merk nog geen model op waterstof in zijn gamma. Zopas werd de iX5 Hydrogen onthuld, maar dat is een prototype dat een voorbode is van productiemodellen die pas ten vroegste tegen 2025 mogen verwacht worden. Waarom toch zolang wachten, terwijl BMW overtuigd is van de kwaliteiten van de waterstofauto?

Groene waterstof nodig

De belangrijkste reden waarom BMW de boot afhoudt voor de waterstofauto is dat er momenteel nog onvoldoende ‘groene waterstof’ voorhanden is. Dat is waterstof die op een klimaatneutrale manier wordt geproduceerd met duurzame energie, zoals wind of zon, waarvan de eventuele overcapaciteit zo nuttig kan worden aangewend om energie op te slaan. Zolang die capaciteit aan groene waterstof en het netwerk van de laadinfrastructuur echter ontoereikend is, heeft het geen zin om waterstofauto’s op grote schaal in de markt te zetten, stelt BMW.

windmolens-noordzee

Vandaar dat er ook nog niet meteen een iX5 Hydrogen in productie gaat en de vloot van een 100-tal prototypes enkel wordt gebruikt als levensechte test overal ter wereld om meer data te verzamelen bij de gebruikers om het concept verder op punt te stellen. Zodus gaat BMW geen modellen op waterstof voor 2025 op de markt brengen en verwacht het merk dat de grote doorbraak er pas na 2030 komt.

Dit steeds parallel aan de batterij-aangedreven elektrische voertuigen, waarvoor natuurlijk dezelfde uitdaging geldt: voldoende groene stroom produceren, anders heeft de transitie helemaal geen zin en kan je er moeilijk een draagvlak voor creëren bij de brede bevolking. Inderdaad, de elektrificatie blijft op elk vlak een grote uitdaging.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Tot 09:00 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.