Het kostte BMW vier jaar om de iX5 Hydrogen te ontwikkelen, een auto die niet verkocht zal worden. BMW bouwt wel een beperkte oplage van honderd exemplaren die de pers en specifieke doelgroepen kunnen testen in reële omstandigheden. Deze operatie is geen primeur voor BMW, dat enkele jaren geleden al een 7 Reeks ontwikkelde met deze technologie, die door een klein aantal testrijders gebruikt werd.
504 km autonomie
De iX5 is uitgerust met een brandstofcel (geleverd door Toyota) die continu 170 pk levert, en een batterij met 231 pk die een elektromotor voedt. Het geheel levert 401 pk aan de achterwielen. Met zijn waterstoftanks met een totale capaciteit van 6 kg haalt de SUV van BMW een WLTP-rijbereik van 504 km. De batterij is niet oplaadbaar en wint energie terug tijdens het remmen en uitbollen. Voltanken duurt drie tot vier minuten, veel redelijker dus dan de oplaadtijd van elektrische auto’s.
Advertentie – lees hieronder verder
Andere technologie voor mobiliteit
“Waterstof is een veelzijdige energiedrager die een sleutelrol speelt in de energietransitie en dus in de klimaatbescherming. Het is immers een van de efficiëntste manieren om hernieuwbare energie op te slaan en te transporteren”, aldus Oliver Zipse, voorzitter van de raad van bestuur van BMW. “We moeten dit potentieel gebruiken om ook de transformatie van de mobiliteitssector te versnellen. Waterstof is het ontbrekende stukje van de puzzel als het gaat om emissievrije mobiliteit. Eén technologie alleen zal niet volstaan om wereldwijd klimaatneutrale mobiliteit mogelijk te maken.”
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be