Zowel Transport & Environment en het Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research zijn tot de conclusie gekomen dat plug-in hybrides vaak veel meer verbruiken en dus uitstoten dan voorzien, wat ook al door het Duitse blad Autobild werd bevestigd. Allen hebben ze praktijktesten uitgevoerd die de resultaten van de WLTP-berekeningen weerleggen. Sommige PHEV‘s, zoals de Porsche Cayenne S E-Hybrid, zouden tot vier keer meer CO2 uitstoten dan opgegeven.
Hoe komt dit?
Bestuurders van plug-in hybrides zouden volgens de onderzoeken vaak afstanden afleggen “die te lang zijn”, in die zin dat ze met een lege batterij en dus extra dood gewicht blijven rijden. Veel mensen kopen of leasen een PHEV enkel en alleen vanwege de fiscale voordelen en doen niet de moeite om de accu die de elektromotor van stroom voorziet regelmatig op te laden.
De oplossing?
Wel regelmatig opladen, uiteraard, en vervolgens zo veel mogelijk in de 100% elektrische modus rijden om Moeder Natuur en onze longen te sparen. Doen PHEV-bezitters dit niet, dan hebben zulke wagens effectief het omgekeerde effect.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be