Belastingen

Alle bedrijfswagens elektrisch: eerste stappen binnen 2 jaar

Het Vivaldi-regeerakkoort maakt vanaf 2026 komaf met bedrijfswagens met een verbrandingsmotor. Vincent Van Peteghem (CD&V), onze federale minister van financiën, heeft zopas aangekondigd dat de eerste stappen in die richting al in 2023 moeten worden gezet.

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 20 apr. 2021 | Leestijd: 4 min

Van Peteghem zei dat de eerste wijzigingen op het vlak van fiscaliteit al in 2023 moeten optreden. Bedrijfswagens op diesel of benzine die vanaf 2023 worden gekocht, gaan hun fiscale aftrekbaarheid op die manier jaarlijks kleiner zien worden, met vanaf 2028 helemaal geen aftrek meer. Deze strategie werd trouwens al in 2019 voorgesteld door de CD&V.

“Dit besluit moet nu genomen worden”, aldus de minister tegen De Standaard. “Werkgevers zullen nog altijd benzine- of dieselwagens mogen aanbieden aan werknemers, maar op een fiscaal voordeel moeten ze dan niet rekenen”. Het voorstel heeft ook betrekking op bestelwagens en zelfs motorfietsen, want ook daarvan wordt verwacht dat ze vanaf 2026 alleen stroom zullen lusten, al blijven zij ten minste voor 50% aftrekbaar als ze niet elektrisch zijn. “We moeten vermijden dat werkgevers de ­regel omzeilen door een bedrijfsmotorfiets in plaats van een bedrijfs­wagen te geven”, vervolledigde Van Peteghem, die als compensatie een belastingvermindering van 45% op de installatie van een wallbox thuis voorstelt, ook weer een toegeving die jaarlijks zal worden afgebouwd. Een voorwaarde is dat die laadpunten groene energie moeten krijgen en dat ze met slimme software zijn uitgerust om ervoor te zorgen dat er op het juiste moment wordt opgeladen. Voor mensen met een huis en een garage is dit redelijk goed nieuws, maar wie geen privéparkeerplaats heeft, valt wat dit laatste betreft natuurlijk uit de boot.

Advertentie – lees hieronder verder

Laadmogelijkheden bij bedrijven

Firma’s zullen hun infrastructuur volgens Van Peteghem voor meer dan 100% kunnen afschrijven, maar ook dan weer zal dit percentage jaar na jaar verminderen om te motiveren dat de stap meteen wordt gezet. Hier is de voorwaarde dat de laadstations toegankelijk moeten zijn voor mensen uit de omgeving en na de kantooruren.

Wat zeggen de socialisten en de groenen?

Groen is al jaren voorstander van de afschaffing van de fiscale aftrekbaarheid van firmawagens, Vooruit (ex-SP.A) is van mening dat het belastingvoordeel op de laadpalen bij particulieren niet op elke werknemer van toepassing is.

AVERE is tevreden, maar heeft vragen

AVERE, de koepel van bedrijven in de sector van elektromobiliteit, is uitermate tevreden met het voorstel van Vincent Van Peteghem, onder meer omdat het volgens deze organisatie haalbaar en realistisch is. Toch kregen we er een bedenking van te horen, over het feit dat er niets werd gezegd over de aftrekbaarheid van plug-in hybrides tot 2026. AVERE stelt ook voor om werknemers te motiveren via het mechanisme van het voordeel alle aard (VAA).

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon