Van Peteghem zei dat de eerste wijzigingen op het vlak van fiscaliteit al in 2023 moeten optreden. Bedrijfswagens op diesel of benzine die vanaf 2023 worden gekocht, gaan hun fiscale aftrekbaarheid op die manier jaarlijks kleiner zien worden, met vanaf 2028 helemaal geen aftrek meer. Deze strategie werd trouwens al in 2019 voorgesteld door de CD&V.
“Dit besluit moet nu genomen worden”, aldus de minister tegen De Standaard. “Werkgevers zullen nog altijd benzine- of dieselwagens mogen aanbieden aan werknemers, maar op een fiscaal voordeel moeten ze dan niet rekenen”. Het voorstel heeft ook betrekking op bestelwagens en zelfs motorfietsen, want ook daarvan wordt verwacht dat ze vanaf 2026 alleen stroom zullen lusten, al blijven zij ten minste voor 50% aftrekbaar als ze niet elektrisch zijn. “We moeten vermijden dat werkgevers de regel omzeilen door een bedrijfsmotorfiets in plaats van een bedrijfswagen te geven”, vervolledigde Van Peteghem, die als compensatie een belastingvermindering van 45% op de installatie van een wallbox thuis voorstelt, ook weer een toegeving die jaarlijks zal worden afgebouwd. Een voorwaarde is dat die laadpunten groene energie moeten krijgen en dat ze met slimme software zijn uitgerust om ervoor te zorgen dat er op het juiste moment wordt opgeladen. Voor mensen met een huis en een garage is dit redelijk goed nieuws, maar wie geen privéparkeerplaats heeft, valt wat dit laatste betreft natuurlijk uit de boot.
Laadmogelijkheden bij bedrijven
Firma’s zullen hun infrastructuur volgens Van Peteghem voor meer dan 100% kunnen afschrijven, maar ook dan weer zal dit percentage jaar na jaar verminderen om te motiveren dat de stap meteen wordt gezet. Hier is de voorwaarde dat de laadstations toegankelijk moeten zijn voor mensen uit de omgeving en na de kantooruren.
Advertentie – lees hieronder verder
Wat zeggen de socialisten en de groenen?
Groen is al jaren voorstander van de afschaffing van de fiscale aftrekbaarheid van firmawagens, Vooruit (ex-SP.A) is van mening dat het belastingvoordeel op de laadpalen bij particulieren niet op elke werknemer van toepassing is.
AVERE is tevreden, maar heeft vragen
AVERE, de koepel van bedrijven in de sector van elektromobiliteit, is uitermate tevreden met het voorstel van Vincent Van Peteghem, onder meer omdat het volgens deze organisatie haalbaar en realistisch is. Toch kregen we er een bedenking van te horen, over het feit dat er niets werd gezegd over de aftrekbaarheid van plug-in hybrides tot 2026. AVERE stelt ook voor om werknemers te motiveren via het mechanisme van het voordeel alle aard (VAA).
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be