Eerst en vooral moet je een onderscheid maken tussen de verschillende soorten voertuigen. Er zijn mildhybrides (die elektrische ondersteuning krijgen maar waarmee je niet elektrisch kan rijden), hybrides (waarmee je wel elektrisch kan rijden maar die je niet kan opladen via het stroomnet), plug-in hybrides (hybrides die wel kan opladen met een stekker) en tot slot volledig elektrische voertuigen.
Voor plug-in hybrides raden we aan om ze zo vaak mogelijk op te laden zodat je effectief voordeel kan halen uit de technologie. Meer nog: wie de moeite niet doet om de batterijen te ‘vullen’, sleept een hele hoop dood gewicht met zich mee, met als gevolg dat je uiteindelijk meer zal verbruiken dan met een conventionele benzinemotor. Het doel is natuurlijk om er net zo weinig mogelijk fossiele brandstof door te jagen en zo veel als je kan puur elektrisch te rijden, zoals bijvoorbeeld in de stad. Wat elektrische auto’s betreft, voor zulke modellen is het vanzelfsprekend van primordiaal belang dat je ze oplaadt wanneer mogelijk. De autonomie van een EV is nu eenmaal veel kleiner dan die van een benzine- en al zeker van een dieselwagen.
Thuis laden
Je elektrische auto of plug-in hybride thuis opladen, is natuurlijk een aanrader om de beschikbare actieradius op peil te houden. Dat kan via een conventioneel stopcontact, al duurt zo’n laadbeurt dan veel langer dan met een speciaal voor auto’s geïnstalleerde wallbox, die een veel grotere capaciteit heeft (tot 22 kW afhankelijk van de installatie, in vergelijking met +- 2 kW voor een conventioneel stopcontact) en bovendien wordt beweerd dat dit gevaren inhoudt, zeker als je een verlengkabel gebruikt.
Advertentie – lees hieronder verder
Apps
Voor wie geen carport of garage heeft, wordt het allemaal iets ingewikkelder. Zij moeten hun wagen op het werk of via het openbare netwerk opladen. Da’s lang niet altijd ideaal, want hoewel je op bepaalde plaatsen gratis kan opladen, vereisen veel terminals een kaart of een abonnement. Bovendien moet je een oplaadpunt vinden dat vrij is én werkt, wat ook niet altijd het geval is. Gelukkig bestaan er tegenwoordig apps die de overgrote meerderheid van de terminals in Europa in kaart brengen. Denk bijvoorbeeld aan Chargemap. Zo krijg je een zicht op nabijgelegen oplaadpunten, de beschikbaarheid ervan, het type stekker, de aangeboden stroom enzovoort. In sommige gevallen is het ook mogelijk om een “universele pas” te verkrijgen die toegang geeft tot een veelvoud aan terminals van verschillende leveranciers.
Wat de prijs van het opladen betreft, is het belangrijk om te weten dat je (fors) meer betaalt bij stations met een snellader. Zo’n snellader is trouwens niet zo goed voor de batterij van het voertuig, in die zin dat de capaciteit ervan sneller afneemt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be