Waarom vatten elektrische auto’s vuur?

Nu de transitie in volle gang is, staan elektrische auto’s volop in de belangstelling. Een van de grootste angsten hierbij is het risico dat de wagen in brand vliegt. Maar waarom en hoe gebeurt dit?

Gepubliceerd op 13 juni 2023
Leestijd : 4 min

Deel

Waarom vatten elektrische auto’s vuur?

Alle bestuurders zullen hoe dan ook vroeg of laat overstappen op elektrische auto’s met batterijen. Zoals met alles, zijn er ook aan deze nieuwe technologie voor- en nadelen verbonden. Terwijl de duurzaamheid over de totale levenscyclus van het voertuig, de stille werking of de prestaties de belangrijkste voordelen van elektrische auto’s zijn, blijven autonomie, laadsnelheid en (voorlopig toch) de aankoopprijs de belangrijkste nadelen, die voor een aanzienlijke rem op de doorbraak zorgen.

De toekomstige eigenaars hebben echter nog een andere angst: een brand van de elektrische auto. Waarom? Waarschijnlijk omdat er al veel beelden zijn gedeeld op het internet, zoals dit vaak voorkomt met dergelijke gebeurtenissen. Er is niets meer nodig om de collectieve verbeelding te voeden en iedereen te doen geloven dat dit soort incidenten zeer frequent is.

Gevoelig voor brand?

We horen vaak dat een elektrische auto gevoeliger is voor brand dan een thermische auto’s. Deze stelling wordt bovendien gevoed door die gewelddadige beelden, wat duidelijk wordt verklaard door het feit dat lithium-ionbatterijen een zeer hoge energiedichtheid hebben die het vermogen versterkt, maar ook de brandtijd verlengt. Brandweerlui moeten ook worden opgeleid in deze nieuwe soorten branden.

Wat thermische auto’s betreft, zijn er veel oorzaken van brand. In de meeste gevallen treedt een brand op na een verkeersongeval, terwijl fabricagefouten en slechte reparaties op de tweede en derde plaats op de lijst staan. Onder de oorzaken vinden we brandstoflekken, defecte elektrische systemen, oververhitting van de motor of een katalysatorprobleem waarbij temperaturen tot 600 ° C worden bereikt.

Advertentie – lees hieronder verder

car-in-fire

Bij elektrische auto’s zijn de oorzaken anders. Het kan schade aan de bedrading of de batterij zijn. Dit zijn duidelijk de twee meest gevoelige elementen. Vaak breekt de brand uit in de batterij na een fabricagefout, een fenomeen dat wordt versterkt door hoge temperaturen of een elektrische overbelasting. In deze gevallen zijn niet eens de fabrikanten verantwoordelijk, maar de leveranciers van de accucellen. Feit is dat branden zo krachtig zijn wanneer een elektrische auto brandt, dat het vaak moeilijk is om hun oorsprong te bepalen.

Spectaculaire branden

Zoals we zegden zijn elektrische autobranden bijzonder heftig vanwege de batterij die hard en langdurig brandt. Dit is een echte bron van zorgen voor brandweerlui die veel tijd besteden aan het blussen van deze branden. Om effectief te zijn, moeten ze het voertuig 24 uur in een waterbak onderdompelen om het vuur volledig te blussen, omdat vlammen snel kunnen oplaaien. Tesla heeft zelfs een kleine gids voor brandweerlui ontworpen, die aangeeft dat er meestal tussen de 11.350 liter en 30.300 liter water nodig is om het vuur van een elektrische auto te blussen om eenthermal runaway’ te voorkomen.

iStock-1372085619

In de VS verplicht het Amerikaanse agentschap dat verantwoordelijk is voor het onderzoeken van transportongevallen (NTSB) fabrikanten van elektrische auto’s om een specifieke gids te publiceren, maar blijkbaar hebben nog slechts 8 van de 22 fabrikanten dit reeds gedaan.

Niet brandbaarder dan thermisch model

Branden elektrische auto’s dan vaker dan thermische wagens? Er is natuurlijk nog weinig feedback, aangezien elektrische auto’s vrij recente voertuigen zijn. Toch hebben de organisaties, zoals de verzekeraar AutoinsuranceEZ of de Amerikaanse NTSB, al veel gegevens verzameld en de resultaten zijn verrassend: spontane branden worden voornamelijk veroorzaakt door … hybride modellen! Er waren inderdaad 3.457 branden van hybride auto’s per 100.000 voertuigen, tegenover 1.529 van thermische auto’s en … 25 voor elektrische auto’s (relatieve waarden).

Over het algemeen gaan fabrikanten die defecten aan hun elektrische auto’s detecteren, onmiddellijk over tot een terugroepactie. Dit zagen we bij de Hyundai Kona (82.000 exemplaren) en bij de Chevrolet Bolt EV (Opel Ampera in Europa) die problemen ondervonden. Bij ons geeft verzekeraar AXA trouwens aan dat een elektrische wagen niet brandgevaarlijker is dan voor een thermische. Goed om weten.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.