Zal de Shenxing-batterij van CATL een revolutie betekenen voor elektrische auto’s?

Het Chinese CATL heeft net een nieuwe batterijtechnologie onthuld. De cellen zijn van het type LFP (lithiumijzerfosfaat), moet de actieradius vergroten tot 700 km en veel sneller opladen, ongeacht de buitentemperatuur: 400 km in 10 minuten. Is dit de revolutie waar we op hebben gewacht?

Gepubliceerd op 22 augustus 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Zal de Shenxing-batterij van CATL een revolutie betekenen voor elektrische auto’s?

Het Chinese CATL, een van ‘s werelds grootste leveranciers van batterijen voor elektrische auto’s, hoeft geen introductie. De klanten zijn even talrijk als gevarieerd en het bedrijf levert zelfs aan enkele van de bekendste auto’s op aarde die door batterijen worden aangedreven, waaronder Tesla, dat LFP-batterijen (lithiumijzerfosfaat) gebruikt voor enkele van zijn Model 3‘s die in China worden geproduceerd. Dit is ongebruikelijk, omdat de meeste elektrische auto’s lithium-ion NMC (nikkel mangaan kobalt) pakketten gebruiken.

Er zijn veel voordelen aan de LFP-technologie, ook al wordt deze niet op grote schaal gebruikt. Deze omvatten aanzienlijk lagere productiekosten dan NMC, maar ook een grotere stabiliteit, een grotere tolerantie van volle ladingen, die minder schade aan het batterijpack veroorzaken, en de afwezigheid van kobalt, waarvan de extractievoorwaarden vaak controversieel zijn.

Gewijzigde energiedichtheid

Wat het gebruik van LFP-technologie momenteel tegenhoudt, is de energiedichtheid, die lager is dan die van NMC-lithiumioncellen. Dit is natuurlijk problematisch, vooral voor klanten die veel waarde hechten aan actieradius. Deze eigenschap heeft er zelfs toe geleid dat sommige fabrikanten afzien van LFP-pakketten om geen grotere batterij in hun voertuigen te hoeven plaatsen.

CATL

Advertentie – lees hieronder verder

Maar dat was duidelijk eerder, want er worden nieuwe vorderingen gemaakt in de LFP-technologie. CATL heeft zojuist zijn nieuwe generatie LFP-pakketten gepresenteerd die volgens de fabrikant een actieradius van 700 km kunnen halen. Geweldig, behalve dat CATL niet bekendmaakt wat de totale capaciteit van het pakket is dat een dergelijk bereik mogelijk maakt. Bovendien weten we dat de Chinese en Westerse homologatiecycli verschillend zijn, dus er zullen ongetwijfeld verschillen zijn. In WLTP-termen moeten we rekenen op een actieradius van 500 of 550 km.

Sneller opladen

De voordelen van deze technologische sprong liggen echter ergens anders, met name in de grotere oplaadcapaciteit van deze LFP-batterijen. Volgens CATL kunnen deze nieuwe cellen 80% van het pack regenereren in slechts 10 minuten. Zelfs extreme weersomstandigheden zouden de oplaadcapaciteit niet ernstig aantasten, aangezien 80% van het pakket in 30 minuten kon worden opgeladen bij een buitentemperatuur van -10°C. Deze prestatie is te danken aan de 4C-classificatie van deze Shenxing-batterij, die overeenkomt met een lading van 12A boven de diffusiestroomlimiet – wat betekent dat de ionen zich sneller verplaatsen, wat resulteert in versneld opladen. Dit is een primeur voor een LFP-pakket.

CATL bluft niet. De grootschalige productie van Shenxing LFP-cellen start eind 2023. De eerste elektrische automodellen die er gebruik van maken, zullen in het eerste kwartaal van 2024 in de verkoop gaan.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.