Het Chinese CATL, een van ‘s werelds grootste leveranciers van batterijen voor elektrische auto’s, hoeft geen introductie. De klanten zijn even talrijk als gevarieerd en het bedrijf levert zelfs aan enkele van de bekendste auto’s op aarde die door batterijen worden aangedreven, waaronder Tesla, dat LFP-batterijen (lithiumijzerfosfaat) gebruikt voor enkele van zijn Model 3‘s die in China worden geproduceerd. Dit is ongebruikelijk, omdat de meeste elektrische auto’s lithium-ion NMC (nikkel mangaan kobalt) pakketten gebruiken.
Er zijn veel voordelen aan de LFP-technologie, ook al wordt deze niet op grote schaal gebruikt. Deze omvatten aanzienlijk lagere productiekosten dan NMC, maar ook een grotere stabiliteit, een grotere tolerantie van volle ladingen, die minder schade aan het batterijpack veroorzaken, en de afwezigheid van kobalt, waarvan de extractievoorwaarden vaak controversieel zijn.
Gewijzigde energiedichtheid
Wat het gebruik van LFP-technologie momenteel tegenhoudt, is de energiedichtheid, die lager is dan die van NMC-lithiumioncellen. Dit is natuurlijk problematisch, vooral voor klanten die veel waarde hechten aan actieradius. Deze eigenschap heeft er zelfs toe geleid dat sommige fabrikanten afzien van LFP-pakketten om geen grotere batterij in hun voertuigen te hoeven plaatsen.
Advertentie – lees hieronder verder
Maar dat was duidelijk eerder, want er worden nieuwe vorderingen gemaakt in de LFP-technologie. CATL heeft zojuist zijn nieuwe generatie LFP-pakketten gepresenteerd die volgens de fabrikant een actieradius van 700 km kunnen halen. Geweldig, behalve dat CATL niet bekendmaakt wat de totale capaciteit van het pakket is dat een dergelijk bereik mogelijk maakt. Bovendien weten we dat de Chinese en Westerse homologatiecycli verschillend zijn, dus er zullen ongetwijfeld verschillen zijn. In WLTP-termen moeten we rekenen op een actieradius van 500 of 550 km.
Sneller opladen
De voordelen van deze technologische sprong liggen echter ergens anders, met name in de grotere oplaadcapaciteit van deze LFP-batterijen. Volgens CATL kunnen deze nieuwe cellen 80% van het pack regenereren in slechts 10 minuten. Zelfs extreme weersomstandigheden zouden de oplaadcapaciteit niet ernstig aantasten, aangezien 80% van het pakket in 30 minuten kon worden opgeladen bij een buitentemperatuur van -10°C. Deze prestatie is te danken aan de 4C-classificatie van deze Shenxing-batterij, die overeenkomt met een lading van 12A boven de diffusiestroomlimiet – wat betekent dat de ionen zich sneller verplaatsen, wat resulteert in versneld opladen. Dit is een primeur voor een LFP-pakket.
CATL bluft niet. De grootschalige productie van Shenxing LFP-cellen start eind 2023. De eerste elektrische automodellen die er gebruik van maken, zullen in het eerste kwartaal van 2024 in de verkoop gaan.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be