Wie de titel van dit testverslag hoopvol inschat, zal ik moeten teleurstellen. De Fiat 500C Riva is namelijk niet even leuk als hij eruitziet: als een klein feest voor het oog. Tijd voor een analyse van deze stadscabrio die zich door luxeboten liet inspireren…
Hoewel deze immer populaire stadswagen vorig jaar op een facelift getrakteerd werd, met nieuwe achterlichten als grootste blikvangers, rijdt de 500 nog steeds rond op het onderstel van de Panda II, een model dat in 2003 op de markt werd gebracht. Veertien jaar geleden dus! Toch blijft de 500 het goed doen in de verkoopstabellen. Hoe zou dat komen?
Toegegeven, de 500 is klein en fijn, heeft een minimale draaicirkel en is knap vanbuiten én vanbinnen maar er zijn betere stadswagens op de markt en dit voor een lager prijskaartje. Een Peugeot 108 bijvoorbeeld, een auto die dan ook nog eens leuk rijdt. Zeker als je voor een speciale uitvoering als de Riva kiest, is het even slikken. Kostprijs voor de goedkoopste motorversie? 18.790 euro! En dan heb je amper 69 pk ter beschikking – uit een atmosferische 1.2 liter – en een dak dat niet open kan. Wil je meer pk's en een stoffen dakje, dan kost je dat meteen 20.290 euro. Minstens. Een hele som dus voor een kleine auto die nu niet bepaald een technisch hoogstandje kan worden genoemd.
Riva?
De 500 Riva, beschikbaar met vast dak en als “cabrio”, liet zich inspireren door de motorjachten met dezelfde naam. Dat is nog het meest aan de binnenkant merkbaar. Er werd gekozen voor een mahoniehouten dashboard en een pookknop van hout, maar ook voor lederen bekleding, veiligheidsgordels en inzetstukken voor de portieren in ivoorkleur. Best knap allemaal en nog het meest vanop afstand. Her en der werd er namelijk toch voor gewoon ogende plastics geopteerd.
De standaarduitrusting bevat ook nog zaken als speciale 16-duimswielen, de metallic lakkleur Blu Sera, een donkerblauw linnen dak (voor de 500C althans) en het Uconnect LIVE-infotainmentsysteem met 7-inch HD-touchscreen en een TomTom 3D-navigatiesysteem.
Met de looks van onze leenauto zit het alvast goed, maar dat is het dan ook. De besturing is niet geweldig, zijn manuele versnellingsbak wil niet altijd vlot schakelen, de buitenspiegels lijken niet goed vast te zitten eenmaal je op de autosnelweg zit en er vaart achter zet, de zitpositie is allesbehalve ideaal voor een man van gemiddelde lengte, de 0.9 turbomotor is het tegenovergestelde van verfijnd en wie graag cabrio rijdt aan 120 km/u, doet dat maar beter niet. Waarom niet? Omdat het gekletter van de stoffen dakconstructie dan zó hevig wordt dat je er bijna hoofdpijn van krijgt. Daarom en omdat er dan turbulentie optreedt – in die mate zelfs dat mijn 500 zonder mijn toestemming spontaan van baanvak wilde wisselen.
Conclusie
De Fiat 500C Riva is een auto die het puur moet hebben van zijn looks en uitstraling. Want hoewel hij er fonkelnieuw uitziet, voelt hij niet zo aan. Een pronkjuweel? Ja, maar ook niet veel meer dan dat. Wedden dat hij toch veel wordt verkocht?