De Lexus NX 300h moet zowat de scherpst getekende cross-over op de markt zijn. Hij ziet er in ieder geval veel blitser uit dan de Toyota RAV4 waarvan hij is afgeleid. Maar hoe rijdt dat nu, die hoogpotige Japanner die zich met de Audi Q5, Mercedes GLC en BMW'S X3 (en X4) wil meten? Wij deden de test…
Eerst en vooral, de NX kreeg dit jaar een kleine update. We zien lichte evoluties aan de koplampen, de voorzijde en de achterlichten, en nieuwe velgen. In het interieur zijn de aanpassingen zichtbaarder met onder meer het display dat groeide van 7” tot 10,3”. We noteren ook een verbeterde bediening van de airco, een per satelliet gestuurd uurwerk en een grote zone om draadloos op te laden. Klagen over de zitpositie doen we niet. Zowel voor- als achteraan zit je goed, al heb je op de achterbank nu ook geen zee van ruimte.
Opvallend na het instappen, is het strakke en redelijk drukke maar tegelijk overzichtelijke dashboard. Hier geen minimalisme, wel een organisch aandoend ontwerp waarin de vorm van het radiatorrooster min of meer werd overgenomen. De sfeer ademt ook Lexus, met in dit geval veel leer dat ook over de boordplank is gedrapeerd – met stiksels uiteraard.
Het infotainment- en navigatiesysteem, dat we al kennen uit onder meer de GS en de RC, is een beetje een gemiste kans. Om daar snel wegwijs in te vinden, moet je bij wijze van spreken een kleine cursus volgen en ook de weergave doet gedateerd aan. Er zijn andere merken die op dat vlak een pak beter scoren.
Op vlak van uitrusting pakt Lexus trouwens nog uit met een handenvrije opening van de koffer. Die is qua inhoud is respectabel voor een auto uit dit segment. Dat het om een hybride gaat, heeft alvast geen negatieve invloed op het beschikbare volume gehad. De batterijen die de elektromotor aandrijven, zitten namelijk verstopt onder de achterbank.
Ons gevoel bij het rijgedrag is dubbel. Enerzijds voelt deze auto afstandelijk aan, waardoor je niet echt van rijplezier kan spreken, anderzijds is dit wel een erg comfortabele vierwielaandrijver die zeer weinig overhelt in de bochten en je dus ook een veilig gevoel geeft. Ermee rijden, doen we niet graag aan een hoog tempo. De NX houdt net als van de GS300h en RC300h van chauffeurs met een lichte voet en dat merk je dan ook aan het verbruik en het gebrek aan lawaai. Een liter of 6-7 l/100km met deze 197 pk sterke hybride? Te doen, maar dan moet je er ook effectief op letten. Wie minder enthousiast is om te eco-rijden, zal merken dat die bijna 200 paarden ver zoek zijn en dat je met andere woorden hoog in toeren moet gaan om ze te vinden. Dat is niet fijn vanwege A: het onaangename motorgeluid dat dan de kop opsteekt (een enorm verschil met de geruisloze elektrische modus, die het natuurlijk niet lang alleen volhoudt) en B: het verbruik dat fors de hoogte in schiet.
BesluitDe Lexus NX 300h doet wat er van hem gevraagd wordt: je veilig, comfortabel en in stijl van A naar B brengen en dat alles op een fiscaal- en milieuvriendelijke manier. Maar ook niet veel meer dan dat…
+Gewaagd designZeer goede baanliggingFiscaalvriendelijk–geen andere motorisatiesmatige prestatiesvereist een lichte voet om efficiënt te zijn