Met de nieuwe NX snijdt Lexus een nieuw hoofdstuk aan. Niet per sé op gebied van design, maar wel wat de (plug-in) hybride aandrijflijnen betreft. Er komen in totaal twee versies op de Belgische markt: de NX 350h en de NX 450h+.
NX 450h+
Laat ons met de strafste NX beginnen. De NX 450h+ is de allereerste plug-in hybride van het merk. Hij houdt vast aan de 2,5-liter benzinemotor van de huidige lichting maar combineert die viercilinder met een krachtige elektromotor en een oplaadbare lithium-ionbatterij van 18.1 kWh, de grootste capaciteit in zijn klasse. De verbrandingsmotor drijft de voorwielen aan, de elektrocentrale de achterwielen. Gecombineerd, produceert deze Lexus het smakelijke vermogen van 306 pk, goed voor een sprint van 0 tot 100 km/u in een tikkeltje meer dan 6 seconden. Da’s snel, en bovendien is deze aandrijflijn erg zuinig, met een gemiddeld verbruik van minder dan 3l/100km (WLTP) en een CO2-uitstoot die beneden 40g/km ligt. 100% elektrisch rijden, kan tot 135 km/u en maximaal 63 km ver en maar liefst 80% van de plug-in-batterij kan worden opgeladen door regeneratieve energie tijdens het rijden.
Advertentie – lees hieronder verder
NX 350h
De Lexus NX 350h is wat men een vierde generatie hybride noemt. Zonder stekker dus, maar daarom niet minder interessant. Met een gecombineerd vermogen van 242 pk doet hij 22% beter dan zijn voorganger de NX 300h, terwijl hij ongeveer 10% minder CO2-uitstoot. Win-win. Deze versie zal je als voor- of vierwielaandrijver kunnen bestellen. Ook het vermelden waard is dat het sleepvermogen van de voorwielaangedreven versie tot 1.500 kg stijgt, wat hem op dezelfde hoogte brengt als de 4×4.
Lichter en strakker
De NX 2021 is gestoeld op het Global Architecture K (GA-K) platform van het merk. Zijn zwaartepunt ligt 2 cm lager, zijn spoorbreedte neemt toe (zowel voor- als achteraan) en de gewichtsverdeling tussen de voor- en achterwielen is beter, wat voor een strakker rijgedrag zorgt. Ook hebben de ingenieurs voor een een veel stijvere carrosserie gezorgd, met behulp van innovatieve lichtgewicht materialen die deze SUV sterker maken dan ooit. De structuur bevat zelfs een wereldprimeur, namelijk 1180 MPa-staal voor de dorpels en 1470 MPa-staal voor het dak. De voorspatborden en de motorkap zijn van aluminium en er werd gekozen voor een dubbele motorkapvergrendeling met een dwarsversteviging, wat ook weer voor meer stijfheid en minder trillingen zorgt.
Stiller en geconnecteerder
Binnenin de nieuwe NX zou het stiller zijn dan ooit, dankzij materialen die geluid beter absorberen. Voorts is dit het eerste Lexus-model dat met het elektronische deuropeningssysteem e-latch is uitgerust. Het vervangt de traditionele interne deurklink door een drukknopschakelaar naast de armsteun in het portierpaneel. Het gebruiksgemak daarvan (met één vloeiende en eenvoudige beweging) is geïnspireerd op de traditionele fusuma-schuifschermen in Japanse huizen. Ook verloopt de bediening van de elektrische achterklep voortaan stiller en sneller: de tijd voor het openen of sluiten is zelfs gehalveerd tot ongeveer vier seconden.
Over het nieuwe multimediaplatform vallen er ook een aantal zaken te vertellen. Dat zou intuïtiever te bedienen zijn, evenals geconnecteerder. Lexus claimt dat het allemaal “net zo soepel en eenvoudig gaat als het gebruik van een tablet.” Het nieuwe systeem introduceert een aantal ‘slimme diensten’, waaronder geavanceerde cloudnavigatie via de datacommunicatiemodule (DCM). In mensentaal: je krijgt real-time reisinformatie en updates van verkeerssituaties zonder het data-abonnement op te gebruiken (een datapakket voor vier jaar is inbegrepen in de aankoopprijs, nvdr). Noteer ook de nieuwe ‘Hey Lexus‘ assistent, die reageert op dialogen en stemcommando’s herkent.
Het standaardsysteem Lexus Link Connect maakt gebruik van een 9,8-inch display met een ontspiegeld touchscreen en er zijn extra knoppen voor intuïtieve toegang tot de meest gebruikte functies voorzien. De respons zou aanzienlijk sneller zijn dan het vorige systeem, met een veel grotere rekenkracht op de koop toe. Kies je voor Lexus Link Pro, dan krijg je een 14-inch display – een van de grootste in zijn klasse. Dit laatste is standaard op de topmodellen en optioneel in de overige NX’en. Van USB-poorten zijn er vier aan boord (twee voor en twee achter), waarvan drie USB-C-poorten die kunnen worden gebruikt om apparaten op te laden. Draadloos je smartphone opladen, lukt 50% sneller en er is een draadloze verbinding voor smartphone-integratie met Apple CarPlay. Android Auto kan natuurlijk ook, maar dan met kabels. En dan hebben we het nog niet over de Lexus Link-app gehad. Daarmee kan je verschillende zaken vanop afstand regelen, zoals de wagen vergrendelen of ontgrendelen, de airco activeren (standaard op elke NX) enzovoort.
Veiliger
De zogenaamde ‘Pre-Collision‘ van de NX werd uitgebreid, in die zin dat hij andere weggebruikers zoals motorrijders, maar bijvoorbeeld ook bomen, muren, elektriciteitspalen en dergelijke meer detecteert. Het systeem bevat een nieuwe functie die het risico op aanrijdingen met kruisend verkeer of overstekende voetgangers vermindert: Lexus beweert dat er voortaan 36% meer ongevallenscenario’s worden herkend. Ook werden er wijzigingen doorgevoerd aan de Adaptive Cruise Control en aan de Lane Trace Assist, en werd de samenwerking tussen de ACC en de Road Sign Assist uitgebreid om op meer borden en commando’s te kunnen reageren. Als optie biedt het merk het Extended Safety Package aan, wat automatische hulp biedt bij het veranderen van rijstrook en een waarschuwingssysteem voor dwarsverkeer bevat. Het e-latch-syteem waarvan hierboven sprake is trouwens gekoppeld aan de dodehoekmonitor zodat de bestuurder wordt gewaarschuwd als verkeer, met inbegrip van fietsers, van achteren naderen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be