Verkeersveiligheid

Experiment: waarom rijden en sms’en niet samengaan

Volgens het Amerikaanse instituut de National Highway Traffic Safety Administration checkt een bestuurder die een sms of ander bericht heeft gekregen gemiddeld 4,6 seconden lang zijn of haar gsm. Om aan te tonen hoe gevaarlijk dat is, heeft Lexus een klein experimentje ondernomen.

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 9 apr. 2021 | Leestijd: 2 min

Het Japanse luxemerk plaatste elektrochromatische ramen in een NX en gewone mensen in diezelfde NX, gelukkig op een afgesloten parcours. De ruiten waar we het over hebben, maken gebruik van dezelfde technologie die ervoor zorgt dat het panoramisch dak van de Cadillac Celestiq kan verduisteren.

Je kan het al raden: de proefkonijnen hadden telkens 4,6 seconden geen zicht door de ruiten en dus op de weg terwijl ze met de NX aan het rijden waren. Lexus wil de aandacht vestigen op veiligheid door de perceptie over sms’en en rijden te veranderen”, aldus Vinay Shahani, de vicepresident van de marketingafdeling van de fabrikant. “Zelfs de meest geavanceerde veiligheidssystemen van vandaag kunnen de onverdeelde aandacht van de bestuurder niet vervangen.” Gelijk heeft de man, en bovendien kunnen sommige actieve veiligheidssnufjes zelfs gevaarlijke situaties opleveren.

Advertentie – lees hieronder verder

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon