Het draait niet bepaald vlot in de Vlaamse autokeuringscentra. De lange files en de wachttijden voor een afspraak zijn al lang problematisch, maar dat verklaart niet alles. Er zijn ook heel wat getuigenissen over auto’s die bij de technische controle beschadigd worden, soms zelfs ernstig. HLN meldt dat bij een automobilist zijn motor bijna letterlijk ontplofte tijdens een uitstoottest omdat de inspecteur de motor te veel toeren had laten draaien.
Uiteraard praten de keuringscentra niet graag over deze ‘ongelukjes’. Maar het is bekend dat ze vaak voorkomen. Vorig jaar ontving de Vlaamse overheid 983 klachten over de keuring, een grote stijging (+70 procent). Het jaar ervoor waren het er ‘maar’ 573. Maar 2022 was ook al een recordjaar qua ontvangen klachten.
Opeenstapeling
Volgens de ombudsman weerspiegelt het hoge aantal klachten een opeenstapeling van problemen: automobilisten zijn al ontevreden over de wachttijden en als daar nog een technisch probleem bovenop komt, twijfelen ze niet langer om een klacht in te dienen.
Als we de redenen voor de klachten analyseren, blijkt natuurlijk dat de wachttijden te lang zijn, maar dit is niet de hoofdreden voor de ingediende klachten. Het grootste aantal klachten gaat over de resultaten van de controles: gebreken of afkeuringen worden steeds vaker aangevochten door automobilisten. Ze vinden dat de rode kaarten vaak onterecht uitgedeeld worden en dat de technische controles niet transparant of correct zijn, omdat de resultaten sterk verschillen van inspecteur tot inspecteur voor dezelfde controle … met dezelfde auto.
Advertentie – lees hieronder verder
Vertrouwen verloren
De Vlaamse ombudsman verklaart aan HLN dat de situatie dramatisch is. Het verlies van vertrouwen is ook te wijten aan de regels van de autokeuring die regelmatig veranderen en niet transparant zijn. Het is de bedoeling dat er een handleiding met alle technische keuringsregels verschijnt, maar tot nu toe zijn er nog maar vier van de negen hoofdstukken geschreven.
Op de tweede plaats van de ingediende klachten komen natuurlijk de buitensporig lange wachttijden, ondanks de maatregelen die de afgelopen maanden genomen werden. De komende maanden volgen er wel nog aanpassingen. Zo moeten auto’s met minder dan 160.000 km maar om de twee jaar (in plaats van één momenteel) naar de keuring. Daarnaast zullen herkeuringen ook door erkende garages uitgevoerd kunnen worden. Volgens de ombudsman zouden afspraken ook verplicht moeten zijn, wat de wachtrijen zou verminderen.
De andere klachten gaan over minder technische aspecten. Bijvoorbeeld een onvriendelijke service, een gebrek aan informatie of een slechte ligging van het keuringscentrum. Tot slot had één op de vijf klachten betrekking op motorfietsen, na de invoering van de verplichte keuring vorig jaar. Hier zijn veel afkeuringen, vandaar de ontevredenheid. Volgens de ombudsman moeten we de zaken wel in perspectief blijven zien, aangezien 983 klachten op meer dan 3,5 miljoen controles mogelijk een acceptabel resultaat is. Federatie GOCA deelt deze mening en wijst erop dat over amper 0,027 procent van de controles een klacht wordt ingediend.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be