De bedoeling is dus om in overleg met deelstepverhuurders specifieke parkeerzones vast te stellen. Zoals dat soms al het geval is in het buitenland, zal men een bijdrage per voertuig moeten betalen voor de beheers- en aanlegkosten van deze ‘drop-off zones‘.
Naast deze zones zijn er nog twee andere opties: ofwel een parkeerverbod (zoals nu reeds op de Grote Markt en in de Unesco-perimeter), ofwel geen parkeerverbod, maar dan op voorwaarde dat de verkeersregels worden gerespecteerd en dat het voertuig geen hinder of gevaar veroorzaakt voor de andere gebruikers van de openbare ruimte.
Boete tussen 20 en 400 euro
Is er toch sprake van een overtreding, overlast of gevaar voor andere gebruikers, dan kan de exploitant een boete tussen 20 en 400 euro worden opgelegd, die hij vervolgens aan de gebruiker kan doorrekenen.
Advertentie – lees hieronder verder
In de voorgestelde verordening is ook rekening gehouden met de snelheid van deelsteps, (elektrische) fietsen enzovoort. Met het oog op de veiligheid van de voetgangers zullen snelheidslimieten in voetgangerszones gelden. Om deze nieuwe wetgeving van kracht te kunnen laten gaan, zijn er nog uitvoeringsbesluiten nodig.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be