Mobiliteit

Weldra maximumsnelheid van 10 km/u voor elektrische steps?

Een elektrische step is een zeer handig en trendy vervoermiddel in het stadcentrum dat sterk aan populariteit wint. Maar tegelijk ontstaan er nieuwe problemen op vlak van orde en verkeersveiligheid. Omwille van het toegenomen aantal ongevallen met voetgangers willen sommige steden nu de maximumsnelheid voor elektrische steps beperken.

Geschreven door Alain De Jong | 16/09/2021

Elektrische steps zijn wellicht de vervoershype van 2021. Je ziet er steeds meer opduiken in het stadsbeeld, waar je ook vaker gebruik kan maken van deelsteps. Dat is inderdaad een bijzonder handig vervoermiddel om je vlot en flexibel in de stadskern te verplaatsen. Maar er zijn ook risico’s en negatieve punten aan verbonden die stilaan aan de oppervlakte komen.

Voetgangers ergeren zich meer en meer aan steps die willekeurig op de voetpaden worden achtergelaten en daar de vlotte doorgang verhinderen. Onlangs hield de gemeente Ukkel al eens een grote opruimactie en laadde alle steps op die niet correct geparkeerd waren op de openbare weg. Specifieke parkeerplaatsen voor steps zouden hiervoor de oplossing kunnen bieden.

Dodelijke ongevallen

Erger zijn natuurlijk de ongevallen die door onvoorzichtige of te snel rijdende elektrische steps worden veroorzaakt.

Bij ons zijn er nog geen officiële cijfers bekend, maar vrijwel dagelijks worden er voetgangers aangereden door zo’n tweewieler. In Parijs vindt de overheid daarom dat de maat vol is.

In 2020 noteerde men daar 80 geblesseerde voetgangers na een aanrijding door een elektrische step, waarbij zelfs ook enkele dodelijke slachtoffers te betreuren vielen.

Daarom wil Parijs, de stad die onlangs de maximumsnelheid voor auto’s tot 30 km/u in het centrum beperkte, ook de snelheid voor elektrische steps daar op 10 km/u gaan vaststellen.

elektrische step ongeval

Momenteel mogen zij nog 20 km/u op de rijbaan rijden en slechts 8 km/u in de voetgangerszones, terwijl ze helemaal niet op het voetpad mogen rijden. Het stadsbestuur vroeg de verhuurders al hun voertuigen te beperken tot 10 km/u en overweegt nog meer “slow zones” in te stellen waar slechts stapvoets gereden mag worden.

Weldra volgt een evaluatie, maar als de situatie niet snel verbetert en er zich nog meer ongevallen met voetgangers voordien, overweegt Parijs eenvoudig weg een volledig verbod van elektrische steps. Dat zou natuurlijk jammer zijn. Afwachten maar hoe de situatie in de Belgische steden evolueert.

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's